Espanjalainen elokuva 2017

Matkoja maailmaan, matka Espanjaan,  Viherlaakson kirjasto, ti 21.3.2017  klo 13-16

http://www.toimivatseniorit.palvelee.fi

Espanjalaisia elokuvia 2017/Matkoja maailmaan

Meri sisälläni 2005 kesto 120 min. ***** Ohjaus: Alejandro Amenábar

Ma ma, 2015, kesto  1 h  51 m  **** Ohjaus: Julio Medem

Mehiläispesän henki, 1973, 98 min. ***** Ohjaus: Victor Erice

Korppi sylissä, 1976, 110 min.  ***** Ohjaus: Carlos Saura

Kaikki äidistäni, 1999, kesto 102 min,  ***** Ohjaus: Pedro Almódovar

Puhu hänelle, 2002, kesto 108 min. ***** Ohjaus Pedro Almódovar

Rakkauden sirpaleet, 2003,  104 min. ****Ohjaus: Icíar  Bollan

Volver - paluu 2006, kesto 120 min. *** Ohjaus: Pedro Almodóvar 

Lihan värinä, 1997 kesto 96 min.***+ Ohjaus Pedro Almódovar

Maanantain auringossa, 2002  kesto 109 min. ****

(ohjaus: Fernando León de Aranoa) 

Open your eyes, 1997 kesto 1 h 54 min ***** Ohjaus Alejandro Amenábar )

Biutiful, 2010 kesto 2 h 22 min. **** Ohjaus Alejandro González Iñárritu

Särkyneet syleilyt, 2009, kesto 127 min. ****Ohjaus Pedro Almódovar

Hierro - salaisuuksien saari, 2009 kesto 91 min. *** Ohjaus Gabe Ibáñez)

Huono kasvatus, 2004, kesto 101 min. **** Ohjaus Pedro Almodóvar

Matkarakastajat, 2013, kesto 1 h 30 min *** Ohjaus Pedro Almodóvar

Isä Amaron rikos, 2003, kesto 119 min*** Ohjaus Carlos Carrera

Elokuvat sisällön mukaan

Parantumaton sairaus, eutanasia, onnettomuus, kuolema

Kaikki äidistäni 1999, Meri isälläni 2005, Ma ma 2009, Puhu hänelle 2009,

Lapsuus

Mehiläispesän henki 1973, Korppi sylissä 1976

Yhteiskunta ja perhe

Volver - paluu 1997 ,Maanantain auringossa 2002,  Isä Amaron rikos 2003,

Biutiful 2010, Hierro - salaisuuksien saari 2009,

Mustasukkaisuus ja fyysinen väkivalta

Lihan värinä 1997, Rakkauden sirpaleet 2003, Open your eyes , Särkyneet syleilyt 2009

Prostituutio, homot

Huono kasvatus 2004,  Matkarakastajat 2013

Meri sisälläni 2005 kesto 120 min. ***** (Oscar)

Ohjaus Alejandro Amenábar

Ramón Sampedro  (Javier Bardem) on ollut vuoteensa vankina halvaantuneena kaulasta alas 27 v.. Hän katselee ikkunastaan merta. Kaksi naista tulee hänelle tärkeiksi: asianajaja  Julia ja lähikylässä asuva Rosa. Hän toivoo voivansa lopettaa elämänsä (eutanasia) , mutta hänen EUTANASIA- ANOMUKSENSA HYLÄTÄÄN.  Riipaiseva ja koskettava elokuva TÄYNNÄ SYVIÄ TUNTEITA, TUSKAA JA AHDISTUSTA, YMMÄRTÄMÄTTÖMYYTTÄ.  RAMON uskoutuu,  ”se joka todella rakastaa minua, auttaa minut kuolemaan. Sitten kun olemme kuolleet välillämme ei ole mitään.” Rosa toteutti hänen toiveensa, Ramonin oltua sidottuna sänkyynsä 28 v. 5 kk.4 pv

Ma ma, 2015  Draamaelokuva ‧ 1 h  51 m  ****

Ohjaus: Julio Medem

Elokuva näyttää kyllä tunteita, ja näyttää niitä paljon. Ma ma´ssa halaillaan, itketään, nyyhkytetään, raivotaan ja herkistytään yli äyräiden. 

Julio Medemin ohjaamassa draamassa Magdaa (Penélope Cruz) kohtaa peruuttamaton tragedia. Poikansa jalkapallopelissä Magda tutustuu Real Madridin juniorijoukkueen valmentajaan, joka on juuri jäänyt leskeksi ja menettänyt oman lapsensa. He rakastuvat, mutta seksielämä on olematonta.  Uusimiesystävä ja Magdan gynelogi ovat läheisiä ystäviä. 

Magda päättääkin hankkia tilanteeseensa helpotusta kauniiden ihmisten täyttämältä seksiklubilta. (Del Mondo?)  

Rintasyöpä muuttaa Magdan, hänen perheensä ja läheistensä elämän. Magda alkaa odottaa lasta.Masennuksen sijaan hän seuraa sisäistä ääntään ja kohtaa elämän raadollisuuden huumorin ja ilon voimalla.

Tämä elokuva on tarina voimakkaasta rakkaudesta, taistelusta parantumatonta sairautta vastaan, katkerasta luopumisesta ja uuden elämän tarjoamasta toivosta. Taustalla homoeroottinen rakkaustarina.

Mehiläispesän henki, 1973, 98 min. *****

Ohjaus: Victor Erice

Mehiläispesän henki on Víctor Ericen ohjaama espanjalainen elokuva vuodelta 1973. Se kertoo seitsenvuotiaasta tytöstä, joka vuonna 1940 näkee Boris Karloffin Frankenstein-kauhuelokuvan ja saa siitä traumoja.

Tyttö ei erota elokuvan illuusiota todellisuudesta ja lähtee isonsiskonsa vaikutuksesta etsimään hirviötä. Herkkä ja hiljainen tarina on paitsi lapsikuvaus, myös allegoria Espanjan silloisesta poliittisesta tilanteesta.

Korppi sylissä, 1976, kesto 110 min.  *****

Ohjaaja: Carlos Saura

Elokuva kuvaa Francisco Francon diktatuurin ajasta ja kertoo 9-vuotiaasta Anasta, joka päätyy äitinsä sekä isänsä kuoleman jälkeen siskoineen tätinsä hoidettavaksi.  Ana Torrent esittää pientä Ana-tyttöä, ja Geraldine Chaplin nähdään kaksoisroolissa Anan äitinä ja aikuisena Anana. Elokuvan keskeisiä teemoja ovat kuolema ja lapsuuden ja aikuisuuden yhteys. Analla ei oikeastaan ole elokuvan aikana juurikaan ystäviä eikä läheisiä tunnesiteitä keneenkään. Hänen mielessään nykyaika, menneisyys ja tulevaisuus sekä fantasiat kuolleesta äidistä ovat osa arkista todellisuutta.

Teoksen teema on kuolema. Ana säilyttää piilossa salaperäistä pulveria, jonka uskoo olevan vahvaa myrkkyä. Pulverillaan hän yrittää mm. myrkyttää talon vanhempia ihmisiä siinä luonnollisesti epäonnistuen, pulveri nimittäin on pelkkää soodaa.

Lapsuuden vaikutus aikuisuuteen ja henkiseen kasvuun, Erittäin hieno psykologinen lapsikuvaus.

Kaikki äidistäni, 1999 (ohjaus Pedro Almódovar) kesto 102 min. *****

Elokuva on satumainen kertomus vahvoista naishahmoista. Manuela (Cecilia Roth) on madridilainen sairaanhoitaja ja yksinhuoltajaäiti, joka ei ole  kertonut 17-vuotiaalle, kirjailijaksi aikovalle pojalleen Estebanille tämän isästä mitään. Syntymäpäivänsä iltana poika kärttää jälleen kerran äidiltään tietoa isästään. Manuela ei taaskaan saa kerrotuksi ennen kuin tapahtuu jotakin odottamatonta. Poika kuolee auto-onnettomuudessa ennen kuin ehtii kuulla sanaakaan biologisesta isästään. Uteliaisuus tuntematonta isää kohtaan vaihtuu uteliaisuudeksi äitiä ja tämän menneisyyttä kohtaan.

Pojan kuolema pakottaa Manuelan lähtemään Barcelonaan etsimään entistä miestään, Lolaa. Manuela tapaa Barcelonassa tähtinäyttelijä Huma Rojon, tämän nuoren heroinisti avustajan Ninan (Candela Pena) sekä nunnaksi aikovan Rosan (Penelope Cruz). Hetket vanhan rakkaan ystävän, karskinherkän transvestiitti La Agradon (Antonia San Juan) kanssa kuuluvat elokuvan kauneimpiin.

Almodovarin henkilöt pyrkivät kohti kontrollia ja haluavat todella tuntea toisensa. Kukaan ei kuitenkaan voi tietää lähimmäisestä kaikkea. Kaikkea ei henkilöistään kerro koskaan elokuvakaan.

Puhu hänelle, 2002 (ohjaus Pedro Almódovar) kesto 108 min. *****

Elokuvaa ideoidessaan Almodovár tuntuukin kysyneen itseltään: "Entä jos elokuvani naiset eivät puhuisi tai liikkuisi - entä jos he olisivat koomassa? Mitä miehet tekisivät? Mitä miehet sanoisivat?” Aliciaa hoiti Benigno, sairaanhoitaja, Lydiaan härkätaistelijaan oli rakastunut Marco.  Benigno tekee Alicialle säännöllisiä kauneushoitoja, leikkaa hiuksia, ja hieroo tiedotonta naista kuin nukkevaimoa. Benigno myös lörpöttelee Alicialle kuin tämä olisi ”hereillä". Elokuva on koskettava tarina kahdesta koomassa olevasta naisesta ja kahdesta heitä rakastavasta miehestä.

 Kun nainen hiljenee, mies hämmentyy tai helpottuu: riippuu kyseisestä miehestä ja vaienneesta naisesta. Puhu hänelle ei ole ainoastaan melankolinen, vaan siinä on myös aika hilpeitä ja absurdejakin hetkiä. Elokuvan huumori muistuttaa välähdyksellisyydessään sateista hautajaispäivää, kun naama turvonneena itkevälle ihmiselle tulee yllättäen mieleen jokin huvittava juttu, tai tapahtuu jotakin niin sopimattoman hilpeää, että on pakko hymyillä ikään kuin varkain tai vahingossa.

Pitkäaikaissairaus-kooma, ihmissuhdetarina

Rakkauden sirpaleet, 2003  kesto 1 h 43 min. **** Ohjaus: Icíar  Bollan

Rakkauden sirpaleet on Icíar Bollaínin espanjalainen draamaelokuva vuodelta 2003. Elokuva kertoo perheväkivallasta.

Keskellä kylmää talviyötä Pilar lähtee poikansa Juanin kanssa pakomatkalle. Kotiin jää hyväksi käyttävä ja väkivaltainen aviomies Antonio, jonka Pilar päättää unohtaa ja aloittaa kaiken alusta. Hän saa uuden työpaikan taidemuseosta ja muuttaa asumaan sisarensa Anan luo. Epätoivoinen ja vihainen Antonio haluaa vaimonsa takaisin hinnalla millä hyvänsä.

Rakkauden sirpaleet on kuvaus avioliitosta jossa mies on kadottanut itsekunnioituksensa, ja rakkaus on täynnä uhkakuvia. Miksi väkivaltaisessa suhteessa elävä nainen ei jätä miestään? Tätä pohtii rohkeasti espanjalainen draama Rakkauden sirpaleet. Pilar saa lyönneistä tarpeekseen, ottaa lapsen mukaansa ja pakenee siskonsa luokse.Kaunis ja koskettava kuvaus rakkaudesta ja avioliitosta. Espanjalaisen elokuvan klassikko. Parisuhde- ja avioliittodraama, fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa, nöyryytystä, mustasukkaisuutta, toisen tuhoamista parisuhteessa. 

Volver - paluu 2006 kesto  120 min. = 2 h ***

Ohjaus: Pedro Almodóvar 

Elokuva kertoo salatuista suhteista, isyyksistä, insestistä ja murhista. Niiden vastapainona siinä on myönteistä välittämistä ja auttamista.

Volverissa useat tarinat kulkevat lomittain kietoutuen vähitellen yhteen Almodóvarilta totuttuun tapaan. Sisarusten, Raimundan (Penélope Cruz) ja Solen (Lola Dueñas), on vaikea avautua toisilleen. Raimunda varjelee tyttärensä  Paulan (Yohana Cobo) kanssa synkkää salaisuutta ja Solelle taas antaa päänvaivaa tulipalossa vuosia sitten kuolleen äidin (Carmen Maura) äkillinen ilmestyminen.

Raimunda sekä hänen tyttärensä Paula ja sisarensa Raimunda käyvät siistimässä äitinsä hautaa. Äidin taloa asuu vanhuuttaan sairas Paula-täti (Lampreave). Kylän naisväki puhuu tädin valvojaisissa nähneensä Raimundan kuolleen äidin kummituksen. Volver on elokuva äideistä ja tyttäristä. Volverin kuvaamassa todellisuudessa kaikki miehet pettävät naisiaan. Voimakkaita naisia ja hirtehishuumoria!  Hauska! Kevyt!

Lihan värinä, 1997 (ohjaus Pedro Almódovar) kesto 96 min.***+

Elokuva (esp. Carne trémula; ransk. En chair et en os) on vuonna 1997 ensi-iltansa saanut Pedro Almodóvarin ohjaama espanjalais-ranskalainen eroottinen jännitysdraamaelokuva. Päähenkilö Victor Plaza (Liberto Rabal) syntyy bussissa, jälkeen edetään parisenkymmentä vuotta ajassa eteenpäin. Seuraavaksi parikymppinen Victor päättää tunkea viime viikon sänkykumppaninsa Elenan (Fransesca Neri) asuntoon. Paikalle saapuvat naapurin hälyttämät poliisit David (Javier Bardem) ja Sancho (Jose Sancho) ja tilanne räjähtää käsiin. Seuraava aikahyppy siirtää katsojan yhä kaksi vuotta tulevaisuuteen. Syntyy kaksi kolmoisdraamaa: David-Elena-Victor  ja Sancho-Clara-Victor.  Mustasukkaisuus tuhoaa Davidin ja Elenan sekä Sanchon ja Claran avioliitot.  Kummankin naisen intohimokohteena on nuori Victor, bussissa syntynyt poika - joka saa ajaa busseissa ilmaiseksi koko elämänsä ajan.

Maanantain auringossa, 2002 (ohjaus Fernando León de Aranoa) kesto 109 min. ****

Tämä elokuva on elämänmakuinen kertomus työttömyydestä. ja ystävyyttä on kuvattu todella kauniisti. Päähenkilöinä toimivat entiset telakan työntekijät, jotka aikoinaan irtisanottiin. Nyt nämä miehet oleskelevat erään kaverin baarissa, ja useimpien elanto löytyy vaimon kukkarosta. He voivat istua maanantain auringossa, oleskella päiväsaikaan kaduilla ja viettää vapaasti vapaa-aikaa, sillä heillä ei ole kiire minnekään, etenkään töihin. Vaikka elämä on välillä kurjaa, niin nämä miehet eivät murru, sillä heitä tukee vankka ystävyys. Reina, Rico, Santa, Jose, Lino, Sergei ja Amador pysyvät yhdessä ystävinä rahattominakin ja jopa kuollessa.

On tietysti hyvä, ettei elokuva tee henkilöistään sankareita, jotka nousisivat barrikadeille kaikkien työttömien puolesta ja voittaisivat. Lopulta mikään ei oikein muutu: ahdistus saattaa hivenen talttua, mutta suuria toivon pilkahduksia paremmasta ei näy.

Elokuvan viestinä on se, että taloudellisen kehityksen voittajia ovat suuret yhtiöt ja uraihmiset; pieni palkansaaja tippuu aina tyhjän päälle ja jää yksin.

Pitkäaikaistyöttömyys, perheiden hajoaminen, hylkääminen ja kuolema, 

Open your eyes, 1997 (ohjaus Alejandro Amenábar ) kesto 1 h 54 min ****

César rikas, nuori mies sekoilee unen ja todellisuuden välillä komoisdraamassa kahden naisen Sofian ja Nurian välillä. Sofia, poikaystävä Pelayon tyttöystävä on Césarin todellinen rakastettu. Virtuaalitodellisuudessa mikään ei ole sitä, miltä näyttää. Nuria kuolee auto-onnettomuudessa, jossa myös Césarin kasvot tuhoutuvat.  Itse asiassa onnettomuuden seurauksena Césarista tulee kasvoistaan ruhjoutunut hirviö. Tässä vaiheessa tarinan todellisuus särkyy pahasti ja muuttuu painajaismaiseksi mosaiikiksi. Césarilla sekoittuu Sofia Nuriaan, eikä César pysty erottamaan, mikä on totta todellisuudessa ja mikä unessa, hänen mielessään. Vankilan mielisairaalassa psykiatri Antonio pyrkii auttamaan Césaria, heikoin tuloksin. Elokuva on todellista sekoilua. Psykologineni trilleri, itsetuho, pakonomainen ihastuminen, voimakas tunnemyrsky

 Biutiful, 2010 (ohjaus Alejandro González Iñárritu) kesto 2 h 22 min. ****

Elokuvan päähenkilö Uxbal (Javier Bardemon) orpo, yksinäisempi kuin useimmat. Isä lähti Espanjasta Francon diktatuuria pakoon ja äiti kuoli pian isän jälkeen. Naamasta näkee, että Uxbal on kokenut kovia, eikä hän ehdi kuollakaan rauhassa. 

Uxbal on pikkurikollinen ja kahdelle lapselleen omistautunut yksinhuoltajaisä, jolla on harvinainen kyky aistia toinen, kuoleman jälkeinen todellisuus.  Hänen ex-vaimonsa sairastaa maanis-depressiivistä psykoosia.  Saatuaan kuulla sairastavansa parantumatonta syöpää Uxbal ryhtyy järjestämään omia ja lastensa asioita lähenevä loppu mielessään. Hyvistä aikeista huolimatta moni suunnitelma toteutuu toisin kuin oli tarkoitus.

Biutiful käsittelee erinomaisesti elämän ja yhteiskunnan ikäviä puolia. Esillä on niin kuoleman odottaminen ja asioiden järjesteleminen sen varalta ja näytetään myös laittomien maahanmuuttajien elämän ikäviä puolia. Uxbal järjestelee laittomasti maahan tulleiden siirtolaisten asioita ja hommaa näille työpaikkoja harmaan talouden hikipajoihin. He joutuvat työskentelemään ja asumaan huonoissa oloissa ja ovat jatkuvassa paljastumisen vaarassa. Tapahtumien lohduttomuus tuntuu usein tukehduttavalta.

Elokuva palkittiin kahdella Oscar-ehdokkuudella (Paras ulkomainen elokuva ja paras miespääosa). Biutiful on erinomainen ja raadollinen kuvaus yhteiskunnan reunalla elävistä ihmisistä Barcelonassa. Kaiken kaikkiaan elokuva on mielestäni todella raskasta ja traagista katsottavaa.

Särkyneet syleilyt, 2009, (ohjaus Pedro Almódovar) kesto 129 min. **** 

Elokuva alkaa siitä kun käsikirjoittaja/elokuvaohjaaja Harry Caine/Mateo Planco kuulee uutisista, että rikas chieleläinen liikemies Ernesto Martel on kuollut (2008). Elokuvan takaumat vuosille 1994 ja 1980 ovat valmiina muistojen käsittelylle.  Ensiksi on kysymys traagisesta mustasukkaisuus-kolmoisdraamasta Ernesto Martelin, Mateo Plancon ja Magdalena (Lena) Riveran välillä (1994) ja jos siirrytään vieläkin varhaisemmaksi vuoteen 1980 ihmissuhteisiin sokean Henry Cainen, tämän taloudenhoitajan Judit Garcian ja Juditin pojan Diegon välillä. Rakkauden huumassa Mateon/Harryn silmien ohi kulkeneet hetket saavat vastauksensa vasta nykyisyydessä vuonna 2008. 

Hierro - salaisuuksien saari, 2009 (ohjaus Gabe Ibáñez) kesto 91 min. ***

Yksinhuoltaja-äiti María Vara tahtoo viettää viikonlopun poikansa Diegon  kanssa Kanariansaarten eteläisimmällä osalla, El Hierrolla. María nukahtaa lautalla menomatkalla ja herätessä Diego on kadonnut. Poikaa ei löydy laivasta, ei saarelta, ei mistään.

Kaiken menettänyt äiti palaa mantereelle, mutta saa puolisen vuotta myöhemmin kutsun takaisin El Hierrolle tunnistamaan lapsen ruumista. Siskonsa tukema María toteaa, ettei ruumis ole Diegon, mutta byrokratia edellyttää, että hänen on odotettava DNA-tutkimuksen varmistumista.

María muistelee Diegon kanssa leikkimäänsä piiloleikkiä, josta poika ei pitänyt, koska pelkäsi, ettei äiti enää löydä häntä. Odotus karulla saarella saa mielikuvituksen laukkaamaan, mutta María huomaa myös, että lapsia on kadonnut El Hierrolla aiemminki

Huono kasvatus, 2004 (ohjaus Pedro Almódovar) kesto 101 min. ****

Huono kasvatus kertoo miesten homoseksuaalisista suhteistaja  ja nuorten poikien hyväksikäytöstä. Sen taustatarina sijoittuu 10-vuotiaan Ignacion käymään poikien katoliseen sisäoppilaitokseen, jota johtavat epäempaattiset pappismiehet isä Manolo ja Jose.  Ignacio on ihastunut koulutoveriinsa Enriqueen, mitä etenkään koulun kirjallisuudenopettaja/rehtori isä Manolo ei katso hyvällä. Isä Manolo erottaa parin, mutta ikävä kyllä vain päästäkseen itse hyväksikäyttämään nuorta poikaa.

Ignacio ja Enrique tapaavat kuusitoista vuotta myöhemmin. Enriquesta on tullut elokuvaohjaaja. Àngeliksi  nimensä muuttanut Ignacio on taas näyttelijä. Tässäkin Pedro Almódovarin elokuvassa on kyse myös kolmoisdraamasta näyttelijä Juanin (Angel), elokuvaohjaajan Enriquen ja isä Manolon  välillä. Elokuva Huono kasvatus on esteettisesti ja emotionaalisesti mieleenpainuva kokemus. Katolinen kirkko, pedofiilit, lasten hyväksikäyttö ja seksuaalinen ahdistelu, homot ja transvestiisit, voimakkaasti eroottisia kohtauksia.

Matkarakastajat, 2013, (ohjaus Pedro Almodóvar) kesto 1 h 30 min *** 

Lentokonekomediassa lennetään koko elokuvan ajan pilvissä, Madridista Meksikoon. Lentokoneen henkilökunta koostuu piilo- ja julkihomoista sekä biseksuaaliseista. Henkilökunta tekee kaikkensa parantaakseen sekä matkustajiensa että itsensä oloa ottamalla säännöllisin väliajoin alkoholia ja vähän huumeita. Ja kun business-luokan matkustajakuntaan kuuluu ex-pornotähti, neitsytmeedio sekä liikekeinottelija ja stuertit itse ovat vinksahtaneita, niin tietäähän sen, että lopulta hullun hommaksi tämä kaikki muuttuu. Elokuvaa pidetään Pedro Almodóvarin huonoimpana elokuvana.

Isä Amaron rikos, 2003 (ohjaus Carlos Carrera) kesto 119 min***

Isä Amaro valmistuu papiksi ja saa pestin pienestä maalaiskaupungista Meksikossa.Elokuvan papit elävät yhteisönsä keskellä ja näyttäytyvät yhtä maallisina kuin kuka tahansa seurakuntalainen. Isä Amaro on se, jonka kautta elokuva kertoo, kuinka hyvä on antaa periksi, turmeltuu ja lopulta turtuu. Elokuvassa gangsterit jatkavat bisnestään ja korruptiota. Poliitikot ja lehdistö pelotellaan hiljaisiksi. Kirkko tyytyy täyteen kolehtilippaaseen turhia kyseenalaistamatta. Toisinajattelijat savustetaan pihalle. Uhrinsa saavat antaa sivulliset, köyhät ja hiljaiset kansalaiset.

Katolinen kirkko, synti, intohimoinen rakkaussuhde, armo

Espanjan kuuluisin ohjaaja  Pedro Almodóvar (s. 1949) 

Lihan värinä (Carne trémula, 1997) .***+ 

Kaikki äidistäni (Todo sobre mi madre, 1999) *****

Puhu hänelle (Hable con ella, 2002) *****

Huono kasvatus (La mala educación, 2004) ****

Volver – paluu (Volver, 2006) ***

Särkyneet syleilyt (Los abrazos rotos, 2009)****

Matkarakastajat (Los amantes pasajeros, 2013)

Espanjan tunnetuimmat näyttelijät  Javier Bardem ja Penelope Cruz esiintyvät monissa em. elokuvissa.

Paluu etusivulle, Matkoja maailmaan -pienryhmän ohjelmaan 2017