Korona info 5

Korona - Covid - 19 tiedote 5 (Helena)

Kiinalainen lääketiede   Takaisin etusivulle       Takaisin Korona info-sivulle
Toimitus: HA/kännykkä 044 3622 06

Maailmassa on jo yli 110 000 koronavirukseen kuollutta. Eniten kuolleita on Italiassa, Yhdysvalloissa ja Espanjassa. Tautitapauksia on todettu koko maailmassa yhteensä yli 1 800 000. Eniten koronavirustapauksia on todettu New Yorkissa, jossa on yli 160 000 tartuntaa.
Suomessa on todettu 2 905 laboratoriovarmennettua tartuntaa (THL 14.4. klo 12). Kuolleita on 64.  Kuolleista 42 on ikäihmisiä. Sairaalahoidossa on 235 ihmistä, joista tehohoidossa 80. (THL 14.4. klo 14.05)

Hengitysuojaimet loppumassa
Suomeen saapui eilen ensimmäinen erä Kiinasta tilattuja hengityssuojaimia, mutta Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtajan Tomi Louneman mukaan ne eivät ole sairaalakäyttöön tarkoitettujen eurooppalaisten standardien mukaisia
Suojavarusteet testattiin VTT:n laboratoriossa Tampereella.
Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan suojaimia voidaan kuitenkin käyttää hoivayksiköissä ja kotiin vietävissä palveluissa niissä tilanteissa, joissa hoitohenkilökunta mahdollisesti kantaa koronavirusta.
Huoltovarmuuskeskuksen tekemät miljoonien eurojen hengityssuojainkaupat johtivat työministeri Tuula Haataisen (sd.) selvityspyyntöön ja keskuksen toimitusjohtaja Tomi Lounema eroon pitkäperjantaina
.
Helsingin yliopistossa useat tutkimusryhmät tekevät koronavirukseen liittyvää tutkimusta. Perustutkimuksessa keskitytään seuraamaan viruksen muuntumistaepidemian aikana ja ymmärtämään vakavan taudinkuvan syitä ja viruksen vuorovaikutuksia solutasolla. Tieto auttaa kehittämään COVID-19-taudin hoitoa. Perustutkimuksen lisäksi kehitetään kiivaasti uutta diagnostiikkaa sekä lääkehoitoja.
Uudet virukset ilmaantuvat ihmiseen lähes aina villieläimistä. Tällaisia zoonoottisia tauteja ovat esimerkiksi sars, mers, ebola ja sikainfluenssa. Tutkijoille iso kysymys on se, miksi jotkin – aika harvat – virukset pystyvät tarttumaan lajista toiseen
Lue lisää
https://mail.google.com/mail/u/0/?pli=1#inbox/FMfcgxwHMjnQKJMVrgZgrjPDDbtfJVjr
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8204255/There-THREE-separate-types-coronavirus.html?ito=faceboo
Tässä tiedotteessa etsin tietoa perinteisestä kiinalaisesta ja tiibettiläisestä lääketieteestä, jonka ihmiskäsitys poikkeaa länsimaisesta lääketieteestä
.

Kiinalainen lääketiede
Tutustuin kiinalaiseen lääketieteeseen Vietnamissa, jossa jokaisessa sairaalassa oli yrttipuutarha ja oma apteekki yrttilääkkeiden valmistamiseen ja myymiseen.
Suomessa akupunktio on tunnettu ja sitä antavia lääkäreitä löytyy useita.
China Daily lehdessä 24.3.2020 kerrottiin miten Kiinassa taisteltiin Covid-19 tautia vastaan perinteisen kiinalaisen lääketieteen keinoin käyttämällä sen lääkekasveista kehitettyjä rohtoja ja akupunktiota. Uutisen mukaan yli 90% parani taudista.
Myös New Yorkissa kiinalaisia yrttejä käytetään lääkkeiden valmistamisessa taistelussa Covid-19 taudin voittamiseksi.


https://www.youtube.com/watch?v=U0txzmQZMCM
http://covid-19.chinadaily.com.cn/a/202003/24/WS5e795bb6a3101282172816c2.html
https://news.cgtn.com/news/2020-03-27/COVID-19-Frontline-TCM-herbs-acupuncture-used-in-treatment-PcwTAv9vL
https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/china-using-traditional-chinese-medicine-on-coronavirus-patients


Perinteinen kiinalainen lääkintä tai puhekielessä kiinalainen lääkintä tai lääketiede on oppi terveyden ylläpitämisestä, sairauksien syistä, ehkäisemisestä ja hoidosta. Se on kokemukseen perustuvaa[1] uskomuslääkintää. Perinteinen lääkintä on kehittynyt tuhansien vuosien aikana Kiinassa, jossa sitä käytetään joko ainoana hoitomuotona tai yhdessä (länsimaisen) lääketieteen kanssa. Sen käyttö on levinnyt länteen todistetuilta osiltaan virallisen lääketieteen osaksi, todistamattomilta osiltaan uskomuslääkintänä.


Kiinassa kiinalainen lääketiede on ollut elävä ja kehittyvä filosofinen ”tiede”, jota on sovellettu jokseenkin samankaltaisin menetelmin yli 2000 vuotta. Elävänä, mestareilta oppilaille siirtyvänä ja jatkuvana perinteenä kiinalaisen lääketieteen voidaan sanoa käytännössä kuitenkin kuolleen ennen 1900-luvulle tuloa. Uudistettuna ja kulttuuriaarteeksi kohotettuna kiinalainen lääketiede on levinnyt ympäri maailmaa. Tieteellistä tutkimusta tehdään jatkuvasti kiinalaisen lääketieteen mahdollisuuksista, mutta myös vanhemmat ja enemmän kulttuuriperinteeseen nojaavat muodotkin ovat eri muodoissaan heränneet uuteen kukoistukseensa.


Kiinalainen lääketiede ei hoida ainoastaan oiretta, vaan ihmistä kokonaisuutena.
Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee akupunktiota moniin eri vaivoihin iskiaksesta vatsakipuihin.
Kiinassa kiinalaisen lääketieteen käytetyimmät hoitomenetelmät ovat: yrttilääkintä, akupunktio, moxibustio, kuppaus ja erilaiset hierontamuodot.
Kiinalaisen lääketieteen kolme suuntausta
Taolainen lääketieteen suuntaus
Taolainen lääketiede otti voimakkaasti huomioon luonnon syklit tutkiessaan sairautta ja terveenä pysymistä. Hoidoissa kiinnitettiin huomiota peruspatologioiden lisäksi vuodenaikaan, aikakauden luonteeseen, asuin- ja työpaikkojen luonteeseen, ihmisen tunteisiin, kohtaloon ja henkiseen kehitykseen. Qìgōng-menetelmä oli usein osana hoitamista. Taolaiseen lääketieteeseen, samoin kuin filosofiseen taolaisuuteenkin, sekoittui myös paljon elementtejä kansanuskosta.
Buddhalainen lääketieteen suuntaus
Buddhalaiset munkit hoitivat sairaita ja osa heistä käytti kiinalaisen lääketieteen hoitometodeja. Buddhalaiselle akupunktiolle oli ominaista myös rukousten, mantrojen ja talismaanien käyttäminen.
Kungfutselainen lääketieteen suuntaus
Monet kungfutselaiset lääkärit harjoittivat useita taolaisia itsekultivoinnin menetelmiä ja viittaavat taolaisiin teksteihin ja opettajiin.

Kiinan kansantasavallan aika
Kiinassa vuonna 1911 alkoi vallankumous. Vuonna 1945 puhkesi sisällissota, jonka päätteeksi Máo Zédōng 毛澤東 julisti kansantasavallan syntyneeksi vuonna 1949.
Nykyään perinteinen kiinalainen lääketiede on yksi osa Kiinan kulttuuriperintöä ja on saanut osakseen uutta arvostusta. Hoitomuodoista on karsittu pois uskonnolliset elementit ja teoriaa on muokattu yhtenäisemmäksi. Teoriaa ja käytäntöä on pyritty tarkastelemaan ja perustelemaan myös länsimaisen tieteen kriteerein. Tämä on luonut pohjan modernin kiinalaisen lääketieteen synnylle.


Lähteitä

kiinalainenlaaketiede.fi
 https://akufunktio.fi/akupunktio/kiinalaisen-laaketieteen-peruskasitteet.html

https://www.webmd.com/balance/guide/what-is-traditional-chinese-medicine#1

Kiinassa käytetään myös tiibettiläistä lääketiedettä Covid-19 taudin hoidossa
http://www.xinhuanet.com/english/2020-02/27/c_138822343_3.htm

https://www.tibetanreview.net/china-using-tibetan-medicine-to-fight-covid-19-epidemic/

Tiibettiläinen lääketiede – Sowa Rigpa
Globalisaation myötä tiibetiläisen lääketieteen perinne on osittain saanut takaisin vanhan asemansa hegemonisena tiedon alana. Sowa rigpasta on kehkeytynyt huomattava kansainvälinen teollisuudenala, ja samalla se myös edustaa Tiibetin intellektuellista ja kulttuurista voimaa niin Aasiassa kuin muuallakin maailmassa.
Sowa Rigpa sanalla on kaksi perustarkoitusta:
Sowa voidaan kääntää "parantaa" ja Rigpa "tiede", joten Sorig (lyhennys Sowa Rigpasta) tarkoittaa "parantava tiede".
Sowa voidaan myös kääntää sanalla "ravinto" ja Rigpa sanalla "tieto, tietoisuus", joten tässä tapauksessa Sorig tarkoittaa "tietoa ravinnosta"Tämä kaksiosainen merkitys on liitetty tiibetiläisen lääketieteen tavoitteeksi, kun tavoitellaan suhteellista ja absoluuttista tasapainoa.


Pohjois-Intiassa uskonnollisia elementtejä saatetaan tietoisesti integroida lääketieteen harjoittamiseen poliittisista syistä, ja globalisoituva tiibetiläinen lääketiede assosioidaan buddhalaisuuteen ainakin osin Tiibetin pakolaishallituksen ehdoilla. Men-Tsee-Khangin edustama tiibetiläinen lääketiede rakentuu altruismiin ja myötätuntoon perustuvan etiikan varaan muodostaen olennaisen osan Tiibetin pakolaishallinnon globaalista poliittisesta kampanjoinnista.
 Samalla kun tiibetiläisen lääketieteen perinne rapautuu Tiibetissä etenkin urbaanien alueiden ulkopuolella, missä traditio on elänyt vahvana vuosisatojen ajan, sowa rigpa on noussut jokseenkin paradoksaalisesti ennennäkemättömään asemaan kansainvälisellä ja globaalilla areenalla. Vaikutusvaltaisimmat tiibetiläisen lääketieteen harjoittajat matkustavat ympäri maailmaa luennoimassa, ja tiibetiläisen lääketieteen klinikoita on perustettu useisiin Euroopan maihin ja Yhdysvaltoihin, ja yhä suurempi osa sowa rigpan harjoittajista ja potilaista ei ole tiibetiläisiä
http://www.nic.fi/~lapin/tiiblaake.htm
https://kookoshuone.fi/tag/tiibetilainen-laaketiede/

 Tiibetiläinen lääketiede on holistinen järjestelmä, mikä tarkoittaa sitä että ihminen käsitetään kehon, mielen ja energian muodostamana kokonaisuutena.

Historiaa
Perinteinen tiibetiläinen lääketiede sellaisena kuin sen tunnemme, syntyi 700- ja 800-luvuilla. Sitä ennen Tiibetissä harjoitettiin samanlaista ihmisten ja eläinten kansanlääkintää kuin monissa muissakin paikoissa maapallolla, ja se perustui kokemusperäiseen tietoon paikallisten kasvien ja mineraalien sekä eläinkunnan tuotteiden lääkinnällisistä vaikutuksista.
Jo 300-luvulla eKr. intialainen kuningas Asoka, joka oli buddhalainen, levitti lääketieteellistä tietoa Aasiassa. Tiibetin historiassa mainitaan kuningas Lha-mthori, joka 500-luvulla toi Intiasta kaksi oppinutta lääkäriä opettamaan tiibetiläisille sairauksien tunnistamista ja 600-luvulla mainitaan eräs hBron-gnyan, joka suoritti onnistuneita kaihileikkauksia kultaisella leikkausveitsellä.
600-luku on Tiibetin historian käännekohta. Kuningas Srong-btsan yhdisti heimot niin, että Tiibetistä tuli keisarikunta. Hän sivisti kansaa ja toi maahan oppineita, jotka loivat kielen kirjaimiston sekä kieliopin. Lääketieteen asiantuntijoita tuli maahan Intiasta, Kiinasta ja Persiasta. Kuningasta työssä auttoivat kaksi kuningatarta, jotka tulivat Kiinasta ja Nepalista.
Ha-shang Mahadeva ja Dharmakosha käänsivät tuolloin kiinan kielestä ”Suuren lääketieteellisen oppikirjan” ja erotettiin kolme suurta perinteen siirtoa kolmelta lääketieteen asiantuntijalta: kiinalainen mestari Han-wang-Hang, intialainen mestari Bharadaja ja persialainen mestari Galenos
gTer-ston Gra-pa mNon-shes (1012-1090) on henkilö, jonka uskotaan löytäneen Neliosaisen lääketieteen oppikirjan vuosisadan loppupuolella Samyen luostarista, jonne se oli kolme vuosisataa aiemmin piilotettu. 

Tämä Neliosainen oppikirja on mestarillinen yhteenveto kaikista tiibetiläiseen lääketieteeseen siihen mennessä liittyneistä aihealueista. Siinä on tietoa niin kiinalaisista kuin intialaisistakin lähteistä. Koska teoksen alkuperä on hämärän peitossa, siitä on kiistelty. Jotkut pitivät sitä Lääkäribuddhan (Bhaisajyaguru, Sangye Menla) autenttisena opetuksena, toiset väittivät tiibetiläisten mestareiden kirjoittaneen sen
Eräät tutkijat pitävät Intian ayurvedaa yhtenä tiibetiläisen lääketieteen lähteenä. Se saattaa johtaa sellaiseen väärinkäsitykseen, että tiibetiläisellä lääketieteellä olisi juurensa hindulaisessa opissa.

Ayurveda termiä käytetään tarkoittamaan ikivanhoihin hindukirjoituksiin, vedoihin perustuvaa lääketiedettä.
Täytyy kuitenkin muistaa, että hindulainen ja buddhalainen lääketieteen oppi kulkivat rinnakkain ja rikastuttivat toisiaan melkein 1700 vuotta ja käyttivät samoja lääkkeitä, vaikka niiden maailmankuva ja parantamiseen liittyvät seremoniat olivat erilaisia.
Ajalle tyypillinen piirre oli tuolloin siddhojen harjoittama lääkärintoimi. Siddhat olivat oivaltaneita mietiskelymestareita, erikoislaatuisia ihmisiä, jotka tunsivat kemian. Heillä oli hallussaan menetelmiä metallien ja kivennäisten myrkyllisyyden poistamiseksi ja he valmistivat lääkeaineita monimutkaisilla resepteillä. Paitsi, että he käyttivät lääkkeisiin monenlaisia kasvi-, eläin- ja kivikunnan tuotteita, he tiesivät myös miten mieltä käytetään kehon hyödyksi.

Kolme puuta (The Three Roots)
Terveyden ja sairauden puu (Root of Health and Disease)
Tämä osa kattaa perusteorian, kuten energian, kehon ja mielen tasapainon (terveys) sekä energian epätasapainon (sairaus). Tämän perustana on teoreettinen tieto anatomiasta, fysiologiasta ja patologiasta.

Diagnostiikan puu (Root of Diagnosis)
Tässä osassa esitellään diagnostiikan keskeiset menetelmät:
Tutkiminen: tämä sisältää potilaan kehon muotojen ja ihon värin arvioinnin, aistielinten tarkastelun, erityisesti kielen tarkistamisen sekä yksityiskohtaisen virtsan tutkimisen, jota pidetään tärkeimpänä asiana diagnostiikassa.
Tunnustelu: TTM:ssä tämä tunnustelun taito (koskettaminen) käsittää erilaisia asioita, joista tärkeimpiä ovat pulssiluenta ja tiettyjen pisteiden tarkistaminen.
Haastattelu: tämä on prosessi jossa kerätään tietoa sairauden taustoista eli kysytään ja kuunnellaan potilasta oireiden ja merkkien tunnistamiseksi. Potilaan ruokavalio ja elintavat tulee tietää ymmärtääkseen mitkä mahdolliset syyt ovat vaikuttaneet häiriöön tai sairauteen.


Terapioiden Puu (Root of Therapy)
TTM:ssä on neljä pääasiallista hoitomenetelmää:
Ruokavalio
Elintavat
Lääkkeet
Kehoterapiat (ulkoiset terapiat)

Tiibetiläinen lääketiede tarjoaa ainutlaatuisia ominaisuuksia, joita ei löydy mistään muusta parantamisperinteestä tai modernista lääketieteestä. Näitä ovat mm. pulssi- ja virtsa-analyysien diagnostiikkamenetelmät, kehoterapiat sekä rikas lääkeaineoppi, joka sisältää tuhansia kasveja, mineraaleja ja eläintuotteita
Perinteinen tiibetiläinen lääketiede on yksi Aasian kolmesta suuresta parannusperinteestä, joka lähestyy kärsimyksiä ja sairauksia kokonaisvaltaisesti, mutta on samalla yhteensopiva minkä tahansa muun idän tai lännen lääketieteen kanssa.
http://www.nic.fi/~lapin/tiiblaake.htm
Takaisin etusivulle       Takaisin Korona info-sivulle