Senioritiedote 2/2022

Toimittanut ja saksinut HA

044 3622

pastedGraphic.png

Vanhuuspolitiikkaa ohjaavat asiakirjat

  1. YK  julkaisi yhdessä Maailman terveysjärjestön (WHO) kanssa terveen ikääntymisen vuosikymmenen ohjelman: The United Nations Decade of Healthy Ageing 2021–2030

Avain alueet: Ikäystävälliset ympäristöt, ikärasismin voittaminen, integroitu hoiva, pitkäaikainen hoiva, ikääntyneiden äänen kuuleminen ja sitouttaminen, osallistaminen, tutkimuksen vahvistaminen, aineistot ja innovaatio.

Ohjelmaa seuraa terveen ikääntymisen toimintaohjelma.

pastedGraphic_2.png

  1. Euroopan komission VIHREÄ KIRJA VÄESTÖN IKÄÄNTYMISESTÄ
    Sukupolvien välisen solidaarisuuden ja vastuullisuuden edistäminen  Bryssel 27.1.2021

Tässä vihreässä kirjassa noudatetaan elämänkaariajattelua, jossa otetaan huomioon väestön ikääntymisen yleismaailmalliset vaikutukset ja keskitytään sekä ikääntymisestä  aiheutuviin henkilökohtaisiin vaikutuksiin  että  laajempiin  yhteiskunnallisiin  vaikutuksiin.  Teemoja ovat muun muassa elinikäinen oppiminen ja terveet elämäntavat, riittävien eläkkeiden rahoitus tai tarve    lisätä    tuottavuutta    ja    riittävän    suuren    työvoiman    tarve    iäkkäiden    ihmisten terveydenhuollon ja pitkäaikaishoidon ylläpitämiseen.

pastedGraphic_3.png

pastedGraphic_4.png

Vanhusten ääni EU:n tasolla

Mikä on AGE Barometer?

  
AGE Barometer arvioi vuosittain ikääntyneiden sosioekonomista tilannetta eri puolilla EU:ta ja sitä, kuinka tämä tilanne tukee heidän ihmisoikeuksiensa kunnioittamista. Se perustuu

  • AGE-jäseniltä kansallisella tasolla kerätyt tiedot, 
  • Euroopan unionin ja sen virastojen keräämät tilastot. 

Tämä arviointi liittyy keskeisten ikääntymiseen liittyvien poliittisten prosessien seurantaan EU:n ja kansallisella tasolla, kuten:

  • EU:n sosiaalisten oikeuksien pilari,
  • kestävän kehityksen toimintaohjelma 2030,
  • Madridin kansainvälinen ikääntymistä koskeva toimintasuunnitelma (MIPAA). 

AGE ja sen jäsenjärjestöt käyttävät jokaista uutta AGE Barometrin versiota edunvalvontatyökaluna, joka tarjoaa todisteita siitä, miten yhteiskunnalliset realiteetit ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen vanhuudessa kehittyvät eri maissa . Tarkoituksenamme ei ole tehdä EU-maiden luokittelua, vaan antaa ytimekäs katsaus siihen, kuinka eri ikääntymiseen liittyvillä uudistuksilla ja lainsäädännöillä onnistutaan parantamaan vanhuuden elämänlaatua.
 

AGE-ihmisoikeusmanifesti

AGE:n yleiskokouksen marraskuussa 2016 hyväksymä AGE Human Rights Manifesto on laadittu yli 100 vanhuksia edustavan järjestön suorassa mukana. Asiakirjassa hahmotellaan AGE-jäsenten näkemystä ihmisoikeuksista seitsemässä keskeisessä periaatteessa, jotka jokaisen ikääntyneiden oikeuksia edistävän tulee ottaa huomioon:

  1. Vanhemmilla naisilla ja miehillä on samat oikeudet kuin kaikilla muillakin
  2. Vanhemmilla ihmisillä tulee olla yhtäläiset mahdollisuudet
  3. Vanhusten oikeuksien kunnioittaminen hyödyttää koko yhteiskuntaa
  4. Valtioiden on ryhdyttävä toimiin varmistaakseen yhtäläiset oikeudet koko elinkaaren ajan
  5. Ikääntyneiden ihmisten tulisi olla heidän elämäänsä vaikuttavien prosessien keskipisteessä
  6. YK:n yleissopimus auttaa iäkkäitä ihmisiä osallistumaan, menestymään ja yhtäläisesti nauttimaan oikeuksistaan
  7. Sitovia ihmisoikeussitoumuksia on sovellettava alueellisilla, kansallisilla ja paikallisilla toimilla

 Lue koko  AGE-ihmisoikeusmanifesti  täältä   -   Manifeste de AGE en français

AGE Barometer 2021: Enemmän panostusta tarvitaan ikääntyneiden osallistumisen tukemiseen

pastedGraphic_5.png

Kuva: Tyler Farmer Unsplashissa

Tässä kuussa AGE julkaisee osallistumiseen keskittyvän Barometrinsa kolmannen painoksen. Vaikka barometrimme nostaa esiin monia hyviä esimerkkejä, se korostaa myös sitä, että liian usein iäkkäät ihmiset eivät ole mukana itseään koskevissa päätöksissä.

pastedGraphic_6.png

Arviomme ikääntyneiden ihmisten tilanteesta kaikkialla Euroopassa heijastaa äskettäistä kehotustamme hallituksille ja poliittisille päättäjille " johtaa kanssamme ", vanhuksia, kun toivumme pandemiasta.

Vuoden 2021 AGE Barometer -julkaisua varten kyselymme jäsenillemme kansallisista julkisista politiikoista kolmella politiikan osa-alueella, jotka ovat välttämättömiä täysimääräisen yhteiskunnan osallistumisen kannalta: elinikäinen oppiminen ja koulutus, vapaaehtoistyö sekä poliittinen osallistuminen ja kansalaisuus . Vaikka viimeistelemme vielä barometria, voimme jo antaa esikatselun joistakin tärkeimmistä tuloksista.
  

Aktiivinen kansalaisten osallistuminen ei-tukevasta politiikasta huolimatta

Yleisesti ottaen ikääntyneet osallistuvat vaaleihin muita ikäryhmiä enemmän (joitakin kansallisia poikkeuksia lukuun ottamatta) osoittaen kiinnostuksensa ja vastuunsa yhteiskuntaansa kohtaan. Kuten koko yhteiskunnassa, myös ikääntyneiden poliittinen sitoutuminen on lisääntynyt. monipuolisempi kuin ennen.

Monet ilmaisevat haluavansa rakentaa maailmaa kaikenikäisille osallistumalla aktiivisesti ja edistämällä kansalaisaloitteita sosiaali- ja ympäristöaloilla ja jopa demokratiamme lujittamisessa. Mutta tämä aktivismi ei useinkaan tue julkista politiikkaa. Monissa jäsenvaltioissa vammaisilla tai pitkäaikaishoidossa elävillä henkilöillä on fyysisiä tai maantieteellisiä esteitä osallistuakseen vaaleihin.

Jos tarkastelemme keskeisten korkean profiilin tehtävien ikäeroja, huomaamme, että hyvin harvat ihmiset ovat työmarkkinaiän ulkopuolella. Tämä ennakkoluulo on vieläkin voimakkaampi nuoria kohtaan.

Ikääntyneiden kuuleminen heihin suoraan vaikuttavilla politiikan aloilla ei ole ankkuroitunut rakenteelliseen vuoropuheluun tai lainsäädäntömenettelyihin, vaan tukeutuu henkilökohtaisiin kontakteihin ja ikääntyneiden järjestöjen aktiivisuuteen. Tämä tarkoittaa myös sitä, että jäsenvaltioissa, joissa ei ole julkista tukea vanhuksia edustavien järjestöjen kapasiteetin ja rahoituksen osalta, monet äänet jäävät kuulematta.

Hyviä käytäntöjä, jotka rikkovat nämä yleiset havainnot, löytyy onneksi, kuten esim.

  • Tanskassa ja joissakin osissa  Saksaa kunnilla ja alueilla on lakisääteisesti oltava ikääntyneiden neuvoa-antava neuvosto;
  • Portugalin kunnassa  on osallistava budjetti iäkkäille henkilöille;
  • useat jäsenvaltiot varmistavat taloudellisen tuen kattojärjestöille, joiden tehtävänä on koota ja tuoda esiin ikääntyneiden huolenaiheita kansallisessa politiikassa;
  • Sloveniassa ikääntyneiden järjestöt ja nuorisojärjestöt järjestävät poliittista vuoropuhelua itsenäisesti julkisesta tuesta riippumatta.

Nämä esimerkit osoittavat, että ikääntyneiden poliittisen osallistumisen tukeminen ei välttämättä ole kallista. Ne ovat kuitenkin investointi harmonisempaan yhteiskuntaan.
  

Elinikäinen oppiminen: ratkaisevan tärkeää, mutta liian usein jätetty vanhusten omaan aloitteeseen

Elinikäisen oppimisen merkitystä korostetaan usein mantrana monien ikääntymiseen liittyvien haasteiden voittamiseksi – ja aivan oikein! Oppimisen avulla kaikenikäiset voivat sopeutua yhteiskunnan muutoksiin, ylläpitää sosiaalisia suhteita sekä parantaa henkistä ja fyysistä terveyttä. Järkevä elinikäisen oppimisen politiikka vähentää eriarvoisuutta, joka on sinänsä yksi talouskasvun tekijä.

Vielä tärkeämpää on, että halu oppia ja oppimisprosessi antavat monille ihmisille itseluottamusta ja tarkoituksentuntoa, erityisesti myöhemmässä elämässä . Siksi on itsestään selvää, että julkiset politiikat tukevat ja kannustavat osallistumista elinikäiseen oppimiseen työmarkkinoilla, mutta myös työmarkkinaiän jälkeen!

Jälleen suurelta osin ikääntyneiden järjestöt itse puuttuvat ja täyttävät aukon järjestämällä opintopiirejä, kolmannen iän yliopistoja ja koulutustarjouksia, jotka vastaavat ikääntyneiden oppimistarpeisiin - vapaaehtoistoiminnan rajoituksin. AGE-jäsenet mainitsevat liian usein, että oppimismahdollisuuksiin tarttuvat pääasiassa henkilöt, joilla on jo korkea koulutustaso. Niiden mahdollistamiseksi tarvitaan lisärahoitusta, valmiuksien kehittämistä ja julkisen sektorin laadukkaan oppimisen tukea. Myös vammaiset jäävät pois kuvista, koska oppimismahdollisuudet eivät usein ole heidän ulottuvillaan tai eivät tavoita liikuntarajoitteisia henkilöitä.

Työelämään liittyvän koulutuksen osalta kuva on hieman parempi. On olemassa joitakin lupaavia esimerkkejä yksittäisistä oppimistileistä, joissa työnantajat rahoittavat henkilökohtaisen oppimisbudjetin. Nykyiset pohdinnat yksittäisistä oppimistilistä EU:n tasolla osoittavat, että tämän lähestymistavan mahdollisuudet havaitaan.

On kuitenkin tärkeää ottaa opiksi olemassa olevista järjestelmistä: vaikka oikeus koulutukseen on olemassa, työntekijät eivät liian usein lunasta oppimisoikeuksiaan, työnantajat voivat olla haluttomia myöntämään koulutusvapaata ja joskus ei ole saatavilla riittäviä koulutustarjouksia.

EU - aloitteella olisi pyrittävä välttämään nämä sudenkuopat . On syytä mainita, että eläkkeelle siirtymistä on tuettava myös oppimismahdollisuuksilla, sillä ne voivat vaikuttaa nuorten eläkeläisten aktiiviseen ikääntymiseen. Kerätyt esimerkit osoittavat kuitenkin, että vain joidenkin suurten työnantajien tai joskus eläkerahastojen tai sairausvakuutusyhtiöiden tarjoamia oppimismahdollisuuksia. Aktiivista ikääntymistä on mahdollista edistää myös tällä alueella.
  

Vapaaehtoistyö: ikääntyneiden panos pitää yhteiskuntaa koossa – mutta on suurelta osin näkymätöntä!

Vapaaehtoistyö on tärkeä osa-alue monille iäkkäille ihmisille, erityisesti työiän jälkeen. Monet vastaajat korostavat, että suuret sosiaaliset hyväntekeväisyysjärjestöt luottavat pääasiassa iäkkäisiin vapaaehtoisiin, joilla on erityisiä taitoja ja kokemusta, ja päinvastoin ikääntyneet arvostavat vapaaehtoistyön tarjoamaa aktiivisuutta, sosiaalista verkostoa ja tarkoituksentuntoa.

Vanhukset näyttävät olevan aktiivisia kaikilla aloilla, mutta hoitoala on erityisen riippuvainen vanhemmista vapaaehtoisista. Sen lisäksi, että arviolta 80 prosenttia omaishoitajien suorittamasta hoidosta, vapaaehtoiset käyvät käymässä eristyksissä olevien vanhusten luona tai iäkkäiden henkilöiden luona, jotka eivät voi poistua hoitopaikastaan ​​ja osallistua muiden iäkkäiden ihmisten järjestämiseen.

Yleistoiminnallisissa hyväntekeväisyysjärjestöissä (esim. ympäristö) vapaaehtoistyö on hedelmällinen maaperä sukupolvien väliselle vaihdolle ja parantaa eri sukupolvien ymmärrystä toistensa asioista. Sukupolvien välinen vaihto on myös osa ikääntyneiden vapaaehtoisten motivaatiota.

Myöskään alaa ei tueta riittävästi julkisella politiikalla. Huolimatta muutamista vastaesimerkeistä, kuten palkinnoista tai muista tietoisuutta lisäävistä toimista, vapaaehtoistyötä ei useinkaan tueta kannustimilla , kuten vapaaehtoistoiminnan aikana myönnettävä vakuutus tai vapaaehtoistyöhön liittyvät verovähennykset. Julkiset toimijat voisivat järjestelmällisemmin tukea vapaaehtoistyötä ohjaamalla uusia eläkeläisiä tarjolla oleviin mahdollisuuksiin, edistämällä hyvien käytäntöjen vaihtoa vapaaehtoisjärjestöjen välillä tai tukemalla taloudellisesti vapaaehtoisjärjestöjen hallintotehtäviä.
  

Tiivistettynä...

Jäsenkyselymme tulokset osoittavat, että ikääntyneet ihmiset ovat aktiivinen, elinvoimainen ja monipuolinen osa yhteiskuntaa. Vielä on kuitenkin paljon tehtävää, jotta täytetään vuoden 2002 Madridin kansainvälisen ikääntymistä koskevan toimintasuunnitelman lupaukset, joita on tarkoitus tarkistaa ensi vuonna Euroopan alueella, ja varsinkin kestävän kehityksen tavoitteista.

Ageismi eli ikäsyrjintä 

Ageismi eli ikäsyrjintä, joka määritellään yleisesti tiettyyn ikäryhmään liittyvänä negatiivisena sosiaalisena konstruktiona, voi vaikuttaa ihmisiin missä tahansa elämänvaiheessa. Vanhuuteen liitetään kuitenkin erityisen negatiivisia konnotaatioita, ja vanhuksilla ei useinkaan nähdä olevan arvoa yhteiskunnalle. Toisin kuin muut diskriminaation eli syrjinnän muodot, kuten rasismi tai seksismi, ikäsyrjintä usein normalisoidaan: ikään liittyvät stereotypiat hyväksytään, eikä niitä kyseenalaisteta.

Ei ole harvinaista, että ikää itsessään pidetään oikeutettuna perusteena eriarvoiselle kohtelulle, ikärajojen asettamiselle tai ihmisten sulkemiselle tiettyjen palveluiden tai hoitojen ulkopuolelle. Kaikki nämä heikentävät ikääntyneille Euroopan perusoikeuskirjan 25 artiklan mukaan kuuluvia ”oikeutta ihmisarvoiseen ja itsenäiseen elämään sekä oikeutta osallistua yhteiskunnalliseen elämään ja kulttuurielämään 

  1. Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi, Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2020:31

Ikäohjelman 2030 keskeisinä̈ vaikuttavuustavoitteina on suunnata ennaltaehkäiseviä̈ ja toimintakykyä parantavia toimia iäkkäälle väestölle ja riskiryhmille, pidentää̈ ikääntyvien työikäisten toimintakykyä ja työ uria, erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa, lisätä̈ ja mahdollistaa vapaaehtoistyötä̈, varmistaa iäkkäiden palvelujen yhdenvertaisuus, tehokkaampi koordinaatio ja taloudellinen kestävyys, lisätä asumisen ja asuinympäristöjen ikäystävällisyyttä ja nostaa esille suomalaista ikä teknologian kehittämistä ja hyödyntämistä. 

Toimintasuunnitelmassa on linjattu sekä nykyisen hallituskauden (2020–2023) että alustavasti tulevien hallituskausien (2023–2030) toimenpiteitä suhteessa kuuteen isoon vaikuttavuustavoitteeseen. 

Nykyisen hallituskauden aikana ikäohjelman tavoitteita toteutetaan myös osana muuta toimintaa mm. tulevaisuuden sote-uudistuksessa. Muu osa suunnitelluista toimenpiteistä kohdentuu vapaaehtoistyön tukemiseen, hyvinvointiteknologian käyttöönoton suunnitteluun, asumisen ja asumisympäristöjen kehittämiseen sekä ikäihmisten palveluiden kehittämiseen sekä henkilöstön hyvinvointiin ja saatavuuteen liittyviin hankkeisiin. Vuosien 2023–2030 ikäohjelman osuus valmistellaan kuluvan hallituskauden loppuun mennessä. 

pastedGraphic_7.png

Sote-uudistus sisältää̈ palvelujen kehittämisen lisäksi rakenteiden uudistamista. Tulevaisuudessa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä̈ vastaavat kuntaa suuremmat itsehallinnolliset alueet. Maakunnat tuottavat palvelut pääosin julkisina palveluina. Yksityiset toimijat ja kolmas sektori täydentävät niitä. Kunnat vastaavat edelleen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä̈. Edellisen hallituskauden aikana erityisesti ikäihmisten kotihoidon kehittämiseen ja kaikenikäisten omaishoidon vahvistamiseen liittyvä̈ kärkihanke kokeiluineen loi uusia ja toimivia malleja maakuntiin 

  1. Ikääntymiseen liittyvät lait ja asetukset Suomessa

Vanhuspalveluja määrittävät ja ohjaavat lukuisat lait ja suositukset. Lisäksi erilaisissa hankkeissa on laadittu toimintamalleja hyvistä käytännöistä. Kunnilla on erilaiset valmiudet jalkauttaa suosituksia ja niiden toimeenpideohjelmia.  Lakien noudattamista sitä vastoin seurataan.

Lait ja asetukset

Suositukset

Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023: Tavoitteena ikäystävällinen Suomi (Julkaisuarkisto Valto)

thl.fi 

pastedGraphic_8.png

Kaavio: HE231/2021 Koko maa

Espoon vanhuspoliittinen ohjelma 2022, otteita luonnoksesta 

 Kuntien toimintaa rajaavat olemassa olevat lait. Sen ei tarvitse tehdä yhtään enempää kuin lait edellyttävät. Kansainväliset ikäpoliittiset ohjelmat ovat vain suosituksia. Ne eivät sido kuntaa eivät myöskään valtiota. Ne antavat linjauksia ja suuntaviittoja. Oma kunta päättää mitä se tekee.

  TÄYTTÄ ELÄMÄÄ IKÄÄNTYNEENÄ - Låt livet pulsera för seniorer 

Suunnitelma Espoon ikääntyneen väestön hyvinvoinnin tukemiseksi 2022-2025 

Kaupunkitasoinen Espoon suunnitelma ikääntyneen väestön hyvinvoinnin tukemiseksi ”Täyttä elämää ikääntyneenä” on päivitetty vuosille 2022-2025. Suunnitelma korostaa kaupungin kaikkien toimialojen yhteistä vastuuta ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisestä ja uudenlaista yhteistyötä nykyisten ja uusien kumppaneiden kanssa. Ikääntyneet kuntalaiset otetaan mukaan heitä koskevien toimintojen ja palvelujen kehittämiseen ja heitä kuunnellaan sopivimpien toimintatapojen löytämiseksi. 

Uusi merkittävä kumppani on Länsi-Uusimaa –hyvinvointialue, jonka odotetaan toteuttavan osaltaan tätä suunnitelmaa vuodesta 2023 eteenpäin. Länsi-Uudenmaan ikääntyneiden hyväksi voidaan saavuttaa monia synergiaetuja yhdistämällä osaamista ja voimavaroja kuntien ja hyvinvointialueen kesken. 

Espoon väestön ikääntymiskehitys jatkuu voimakkaana pitkän aikavälin ennusteiden mukaan. Yli 65 -vuotiaiden määrä kasvaa 44 039 henkilöstä (vuonna 2020) noin 105 800 henkilöön vuoteen 2059 mennessä. Yli 75 -vuotiaiden määrä vuodesta 2020 vuoteen 2059 kasvaa
18 500 henkilöstä lähes 58 500 henkilöön. Kasvu on siten yli 3 -kertainen vuoteen 2059 mennessä. Yli 85 -vuotiaiden määrä yli viisinkertaistuu tarkkailujaksolla noin 4 400 henkilöstä lähes 25 000 henkilöön 

Ikääntyneenä ihmiset ovat keskenään erilaisempia kuin missään muussa ikäryhmässä. Vanhuuseläkeikäisten ryhmään mahtuu myös useampi sukupolvi. Yhtä ja samanlaista vanhuutta ei ole. Tämä suunnitelma tarkastelee Espoon koko ikääntynyttä väestöä. Oheisesta kuviosta näkyy, että yli 91,5% espoolaisista yli 65 –vuotiaista on täysin itsenäisiä ja käyttää samoja peruspalveluja kuin muunkin ikäiset espoolaiset. Alle 8,5% ikääntyneistä tarvitsee varsinaisia vanhuspalveluja. 

Itsenäisten osuus 91,5% (40281) 

Vanhainkodissa 0,5% (234) 

T ehostetussa palveluasumisessa 3,1% (1362) 

Omaishoidettavia 1,4% (625) 

Espoon sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen vastuulle vuonna 2023. Tämä kaupunkitasoinen suunnitelma ikääntyneiden hyvinvoinnin tukemiseksi on tarpeen sote -uudistuksen toteuduttuakin. Moni tässä suunnitelmassa esitetyistä asioista on kaupungin tehtävänä sote – uudistuksesta huolimatta, sillä ne liittyvät vanhuspalvelulain 2. luvun mukaisiin kunnan yleisiin velvollisuuksiin. Suunnitelmasta nostetaan myös ikääntyneiden osalta Espoon hyvinvointikertomukseen – ja suunnitelmaan tavoitteita ja toimenpiteitä. Suunnitelma on samalla vanhuspalvelulain 5§ edellyttämä suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi Espoossa vuoden 2022 ajan, jonka jälkeen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista espoolaisille. 

Suunnitelman visio on ”täyttä elämää ikääntyneenä”. Suunnitelman kuusi tavoitetta ohjaavat, mihin suuntaan ikääntyneen väestön hyvinvointia kehitetään Espoossa. Konkreettisesti tavoitteisiin päästään erilaisilla toimenpiteillä, joita toimialat toteuttavat yhdessä kumppaneiden kanssa. 

Tavoitteet ovat:
1. Hyvinvoinnin edistäminen on tavoitteellista ja vaikuttavaa, ja siihen on helppo osallistua 

2. Ikääntyneet osallistuvat ja vaikuttavat
3. Viestintä, ohjaus ja neuvonta toimivat ja tavoittavat ikääntyneet 

4. Teknologia ja helppokäyttöiset sähköiset palvelut auttavat arjessa ja edistävät osallisuutta 

5. Esteetön elinympäristö tukee itsenäistä elämää
6. Ikääntyneet asuvat turvallisesti ja toimintakykyisinä kotona 

Tämä on suunnitelma ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi sekä vuodeksi 2022 iäkkäiden henkilöiden tarvitsemien palvelujen ja omaishoidon järjestämiseksi ja kehittämiseksi. Suunnitelma edellyttää konkreettista toimeenpanoa, arviointia ja seurantaa toteutuakseen ja täyttääkseen siihen sisällytetyt tavoitteet. 

Sote-uudistus/LU - hyvinvointialue 

Vuoden 2023 alusta käynnistyy osana Sote -uudistusta Länsi-Uusimaan hyvinvointialue, joka vastaa kymmenen Länsi-Uusimaan kunnan sosiaali- ja terveyspalveluista. Espoo kuuluu Länsi- Uudenmaan hyvinvointialueeseen ja on väestöltään noin 60% alueen väestöstä. Sote -uudistuksen tavoitteena on muun muassa turvata yhdenvertaiset, asiakaslähtöiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa. Sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluja halutaan vahvistaa. Hallitusohjelmassa korostetaan erityisesti terveyserojen kaventamista ja palveluiden kustannusten hallintaa. Kunnilla on jatkossakin aktiivinen rooli asukkaidensa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. 

Tätä suunnitemaa päivittäessä ei ole vielä tarkkoja tietoja hyvinvointialueen palveluista ja toiminnasta. Koska muutoksen valmisteluun on aikaa vain vuosi 2022, on selvää, että kovin suuria muutoksia nykyisiin palveluihin ei hyvinvointialueen aloittaessa tulla tekemään. Kuitenkin mm. sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelujen myöntämisen kriteerit ja asiakasmaksut tullaan yhtenäistämään siten, että ne ovat kaikissa alueen kunnissa yhtenäiset. Länsi-Uudellamaalla on jo tähän saakka paljon yhteistyötä palveluiden kehittämisessä, joten lähtökohdat uudistukselle ovat hyvät.
Äskettäin maan hallitus julkisti ikääntyvien palveluihin liittyvät lakiesitykset, jotka tulevat osaltaan toteutuessaan vaikuttamaan palvelutuotannon tulevaisuuteen monessa suhteessa, joten tuleva kehittäminen tullaan tekemään niiden linjausten mukaisesti

ESPOOLAISTEN NÄKEMYKSIÄ HYVÄSTÄ IKÄÄNTYMISESTÄ 

Vuoden 2021 aikana järjestettiin kuntalaiskysely, jossa koottiin espoolaisten näkemyksiä hyvään ikääntymiseen liittyvistä asioista. Lisäksi kysyttiin, mitä tietoja, toimintaa tai palveluja vastaajat toivoivat, joita ei ole tällä hetkellä tarjolla. Kysyttiin myös, mitä kautta halutaan saada tietoja Espoossa tarjolla olevista ikääntyneille suunnatuista toiminnoista tai palveluista. Kyselyyn vastasi 483 henkilöä. 

Vastanneiden mukaan hyvän ikääntymisen kannalta tärkeimpiä annetuista vaihtoehdoista olivat seuraavat asiat: 

  • Turvallinen elinympäristö 
  • Hyvä terveys 
  • Itsenäinen selviytyminen arjessa 
  • Tiedonsaanti ja neuvonta 
  • Hyvä taloudellinen tilanne 

Tärkeysjärjestyksessä seuraavina hyvinvoinnin kannalta koettiin perhe ja sukulaiset, yhteydenpito sukulaisiin ja tuttaviin, mahdollisuus harrastaa ja liikuntamahdollisuudet. 

Mitkä muut asiat annettujen vaihtoehtojen lisäksi ovat tärkeitä hyvän ikääntymisen kannalta? 

Tähän avoimeen kysymykseen kirjoitettiin 336 vastausta. Seuraavassa on nostoja vastauksista, jotka toistuivat usein: 

  • toimivat terveyspalvelut, helppo asiointi terveysasemalla ja terveydenhoidon saatavuus 
  • hyvät, läheltä löytyvät palvelut ja palvelujen helppo saatavuus 
  • digi -taidot, digi –neuvoja, tietokoneen sujuva käyttö ja turvalliseen digimaailmaan perehtyminen 
  • turvallinen asuminen 
  • esteetön liikkuminen 
  • avun saaminen mahdollisimman varhain, saa apua, kun sitä tarvitsee 
  • yleinen ilmapiiri ikääntyneitä kohtaan 
  • hyvä mieliala 

Mitä tietoja, toimintaa tai palveluja toivot, joita ei ole tällä hetkellä tarjolla? 

Tähän kysymykseen vastasi 268 henkilöä. Seuraavassa on nostoja vastauksista, jotka toistuivat: 

    • penkkejä kävelyreittien varrelle riittävän tihein välein, penkkejä mm. Leppävaaran ulkoilureiteille ja Matinniityn puistoon ja ulkokuntoilulaitteita Olariin 
    • ilta- ja viikonlopunajan toimintaa 
    • luentoja terveydestä 
    • palvelun tavoitettavuutta 
    • omalääkäriä, helpompaa pääsyä lääkärin vastaanotolle 
    • ilmaisnäytöksiä päivällä (teatteri, elokuvat, taide) 
    • riittävää kielitaitoa palveluissa 
    • lisää neuvontaa digitaalisten laitteiden käytössä 
    • julkisen liikenteen aikatauluvihkoset paperisina, koska suurin osa ikääntyneistä ei osaa hakea niitä tietoja netistä 

Yksinasuminen 

Espoossa asui yksin vuoden 2021 alussa noin 14 701 yli 65 -vuotiasta, mikä on 33%
saman ikäryhmän espoolaisista. Vastaava luku on Helsingissä lähes 44% ja Vantaalla noin 36%. Vuoden 2015 tietoihin verrattuna yksiasuvien osuus 75 vuotta täyttäneiden vastaavanikäisistä on hieman laskenut, mutta ikäväestön määrän kasvusta johtuen lukumääräisesti kasvanut. Leppävaarassa on eniten yksinasuvia 65 vuotta ja 75 vuotta täyttäneitä. 

Ikääntyneet maahanmuuttajat Espoossa 

Espoossa asuvat ikääntyvät maahanmuuttajat ovat taustaltaan hyvin heterogeeninen joukko. Yli 65 –vuotiailla maahanmuuttajilla oli 31.12.2020 tietojen mukaan 64 eri äidinkieltä. 

Valtaosaa kieliryhmistä edustavat yksittäiset ikääntyneet henkilöt. Muita kuin suomen- tai ruotsinkielisiä 65 vuotta täyttäneistä oli vuonna 2020 yhteensä 1638 henkilöä (3,72% samanikäisestä väestöstä), heistä 428 henkilöä (2,3% samanikäisestä väestöstä) oli täyttänyt 75 vuotta. 

Väestötietojen mukaan vuonna 2020 suurin ikääntyvien maahanmuuttajien ryhmä olivat venäjää puhuvat, joita oli yli 65–vuotiaita 424 henkilöä, näistä 112 henkilöä oli täyttänyt 75 vuotta. Toiseksi suurin ikääntyneiden maahanmuuttajien ryhmä olivat viroa puhuvat, joita oli yli 65 –vuotiaita 241 henkilöä, näistä 33 oli täyttänyt 75 vuotta. Kolmanneksi eniten ikääntyneitä maahanmuuttajia oli englantia puhuva ryhmä, joita oli 125, näistä 75 vuotta täyttäneitä oli 41. Saksaa puhuvista oli 89 henkilöä täyttänyt 65 vuotta, heistä 55 oli täyttänyt 75 vuotta 

Muistisairaat 

Etenevä muistisairaus on suurin yksittäinen iäkkäiden ihmisten pitkäaikaisen hoidon (omaishoito, kotihoito, pitkäaikaishoito) tarpeen aiheuttaja. Ikääntyvän väestön määrän kasvaessa myös muistisairauksia sairastavien määrä tulee kasvamaan, mikä merkitsee myös palvelutarpeen kasvua. Mini-Suomi -tutkimuksen laskentakaavan mukaan Espoossa oli arviolta 4357 keskivaikeaa tai vaikeaa muistisairautta sairastavaa vuonna 2020. Vastaavasti ennusteen mukaan lukumäärä kasvaa vuoteen 2030 mennessä noin 2500:lla ja vuoteen 2050 mennessä noin 7000:lla verrattuna vuoteen 2020. Lähivuosina (2020–2030) keskivaikeaa ja vaikeaa muistisairautta sairastavien määrä tulisi ennusteen mukaan kasvamaan keskimäärin noin 230 henkilöllä vuosittain

Iäkkäiden henkilöiden palvelujen riittävyys ja laatu 

Vanhuspalvelulaki (§6) edellyttää kuntia arvioimaan vuosittain iäkkäiden henkilöiden tarvitsemien sosiaalipalvelujen riittävyyttä ja laatua. Espoossa arviointi raportoidaan hyvinvoinnin ja terveyden lautakunnalle vuosittain ja raportti esitellään myös vanhusneuvostolle. Arvioinnin perusteella Espoossa iäkkäiden henkilöiden tarvitsemien palveluiden saatavuus on ollut hyvällä tasolla. Palveluiden laatu on kehittynyt myönteisesti ja on Suomen keskiarvoa korkeammalla tasolla. Palveluista kerätty asiakaspalaute on ollut pääasiassa myönteistä. 

Suunnitelman tavoitteet 

1. Hyvinvoinnin edistäminen on tavoitteellista ja vaikuttavaa, ja siihen on helppo osallistua 

2. Ikääntyneet osallistuvat ja vaikuttavat
3. Viestintä, ohjaus ja neuvonta toimivat ja tavoittavat ikääntyneet 

4. Teknologia ja helppokäyttöiset sähköiset palvelut auttavat arjessa ja edistävät osallisuutta 

5. Esteetön elinympäristö tukee itsenäistä elämää
6. Ikääntyneet asuvat turvallisesti ja toimintakykyisinä kotona 

Tavoitteiden mukaiset toimenpiteet alkuvuosille 

Suunnitelmassa esitetään tavoitteille toimenpiteitä, joista kukin toimiala tai muu toimija muokkaa varsinaisen tarkan toimenpiteen ja sille mittarit ja vastuutahot. Näin toteuttajalleannetaan mahdollisuus päästä tavoitteeseen kulloinkin parhaalla mahdollisella konkreettisella toimenpiteellä. Suunnitelman seurantaryhmä on ikääntyneiden hyvinvointityön ohjausryhmä, joka arvioi vuosittain toimenpiteiden syntymistä ja toteutusta. 

Suunnitelmaa koskevia lyhenteitä ovat: elinvoiman tulosalue (elinvoima), hyvinvoinnin ja terveyden toimiala (HYTET) ja kaupunkiympäristön toimiala (KYT), konsernihallinto (konserni). Vuoden 2023 alusta HYTET siirtyy Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle (LU -hyte -alue), mutta tiivis yhteistyö kaupungin kanssa jatkuu. Toimenpiteiden kohdalla pääasiallinen vastuutaho on suluissa toimenpiteen kohdalla. 

Lähde: https://espoo.oncloudos.com/kokous/2022568-3-115897.PDF

pastedGraphic_9.png

Korona

Suomi ja muu maailma ovat nyt eläneet kaksi vuotta kulkutautipandemian keskellä. Perjantaihin 4. helmikuuta 2022 mennessä SARS-Cov-2-koronaviruksen aiheuttamaan COVID-19-tautiin on sairastunut 385,9 miljoonaa ihmistä ja se on surmannut 5,7 miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti. Suomessa on varmistettu 514 892 koronavirustartuntaa ja 2 058 ihmistä on kuollut tautiin.

Marraskuun 2021 lopulla Etelä-Afrikasta kantautui uutisia: oli havaittu uusi virusvariantti, omikron. Se vaikutti leviävän aiempia muunnoksia tehokkaammin. Maailma huolestui. Nyt, muutamaa kuukautta myöhemmin, Suomessakin uskalletaan olla jo varovaisen optimistisia. Omikron tuli ja tartutti monet, mutta nyt sairaalahoidossa olevien määrän jyrkkä kasvu näyttää pysähtyneen ja tautitapaukset ovat vähenemään päin. Altistuminen ei tarkoita enää tiukkaa kahden viikon karanteenia, vaan on tapauskohtaista.

Alkuvuodesta 2021 aloitettiin väestön rokottaminen. Ensin sotehenkilöstö, sitten riskiryhmäläiset, työikäiset ja nuoret. Rokotteiden tarkoituksena ei ollut estää tautia, vaan taistella vaikeaa tautimuotoa vastaan ja ehkäistä kuolemia. Nyt, vuoden 2022 alussa, halukkaat saavat kolmannen tehosteannoksen rokotetta.

UUSIA KIRJOJA

Suomessa on 1,1 miljoonaa yli 65-vuotiasta, ja heidän määränsä vain paisuu, kun ihmiset elävät entistä pitempään. Ovatko he taakka ja ongelma terveydenhoitojärjestelmälle ja nuoremmille kansalaisille? Geriatrian professori Timo Sandberg sekä gerontologian ja kansanterveystieteen emeritusprofessori Eino Heikkinen ovat tarttuneet ajankohtaiseen aiheeseen ja toimittaneet artikkelikokoelman Suomiko onnellisen vanhuuden maa?, jossa kymmenen eri alojen asiantuntijaa tarkastelee vanhuuteen liittyviä kysymyksiä.

Strandberg, Timo & Heikkinen, Eino (toim.): Suomiko onnellisen vanhuuden maa?. Into, 2021. 263 sivua. 

Suomiko onnellisen vanhuuden maa? on ajankohtainen teos, sillä vanhusten laitoshoidon ongelmista keskustellaan jatkuvasti, sote-uudistus on tulossa, ikäihmisten elämää on rajoitettu koronapandemian takia ja iso joukko vanhuksia on sairastunut tai menehtynyt tautiin. Sitä paitsi viime vuoden lopulla YK julkaisi yhdessä Maailman terveysjärjestön (WHO) kanssa terveen ikääntymisen vuosikymmenen ohjelman: The United Nations Decade of Healthy Ageing 2021–2030. Artikkelien kirjoittajat erottavat ikääntymisen ja vanhenemisen: – Ikääntyminen eli kronologisen iän karttuminen on universaali ilmiö, joka alkaa syntymästä. – Vanheneminen tarkoittaa ikääntymiseen liittyviä monipuolisia ja yksilöllisiä biologisia, psykologisia, fysiologisia ja muita muutoksia.

pastedGraphic_11.png

Ikäsyrjintä (ageism) on verrattavissa rasismiin ja seksismiin. Se on tapahtumaketju, jossa ihminen suljetaan kokonaan tai osittain yhteiskunnan taloudellisista, sosiaalisista, poliittisista ja kulttuurisista järjestelmistä. Syrjintä on järjestelmällistä ja se voi olla institutionaalista, kulttuurista tai yksilötasoista – ohi puhumista, aliarviointia, asiatonta puhuttelua, loukkaavaa kohtelua, hoidon laiminlyömistä, kaltoin kohtelua. Köyhyys, heikentynyt toimintakyky ja tietämättömyys lisäävät syrjinnän riskiä.

Eläkepommi, hoivataakka, huoltosuhteen heikkeneminen, taloudellinen kestävyysvaje. Miltä kuulostaa? Ikäsyrjinnältä, eikö vain? Siitä ja iäkkäiden asemasta kirjoittaa Marja Vaarama, Itä-Suomen yliopiston sosiaali- ja terveyspalvelujen vaikuttavuuden emeritaprofessori. Hän selvittää, miten iäkkäistä puhutaan, miten heihin suhtaudutaan, miten heitä kohdellaan, miten heidän tarpeensa huomioidaan ja missä määrin he voivat osallistua yhteiskunnan avaintoimintoihin. 

pastedGraphic_12.png

Syrjäytyminen taas tarkoittaa huono-osaisuutta elämän eri osa-alueilla, jolloin taloudelliset, terveydelliset ja sosiaaliset ongelmat kasautuvat. 75 vuotta täyttäneet kokevat elämänlaatunsa jokseenkin yhtä hyväksi kuin muukin väestö, vaikka heidän terveytensä ja sosiaalinen osallistumisensa on heikompaa. Sitä vastoin 80-vuotiaista 20–30 prosenttia syrjäytynyt yleisestä hyvinvoinnista köyhyyden, sairauden, yksinäisyyden, heikon toimintakyvyn ja riittämättömien palvelujen takia. Palvelujen siirtyminen internetiin edistää syrjäytymistä.

agricolaverkko.fi 

Espoon kaupunki myi sairaalansa

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtymisestä ennakoi Espoon sairaalan myyminen yksityiselle toimijalle, jolta Espoo nyt vuokraa tiloja. Espoon kaupunginhallitus hyväksyi Espoon sairaalan myynnin kotimaiselle sijoittajaryhmälle äänestyksen jälkeen maanantaina.

Päätös Kiinteistö Oy Espoon sairaalan osakekannan myynnistä LähiTapiola Yhteiskuntakiinteistöt Suomi Ky:lle 295 miljoonalla eurolla syntyi äänin 11–4.

Lisäksi maanantaina hyväksyttiin sairaalan tilojen vuokraaminen uudelta omistajalta. Sen mukaan Espoo vuokraa noin 80 prosenttia sairaalakiinteistön tiloista. Vuokra on aluksi 7,7 miljoonaa euroa vuodessa. Ensimmäinen vuokrantarkistus voidaan tehdä kolmen vuoden jälkeen.

pastedGraphic_13.png

KAUPUNGINHALLITUKSESSA SDP:tä edustava valtuutettu Juri Aaltonen arvostelee myyntipäätöksen taustalta puuttuneita talous- ja riskianalyysejä.

Aaltosen mukaan luottamushenkilöiden oli mahdotonta arvioida kaupan kannattavuutta, sillä vertailua, jossa vuonna 2017 valmistunut sairaalakiinteistö olisi pidetty kaupungin omistuksessa, ei tehty.

– Myynnistä ei ole tehty analyysiä, jossa olisi arvioitu hankkeen heikkouksia, riskejä ja vahvuuksia, Aaltonen summaa.

Esimerkkinä Aaltonen mainitsee, että uusi omistaja saa Espoon maksamien vuokrien ansiosta noin 2,6 prosentin tuoton rahoilleen.

Lisäksi sijoittajat saavat vuokratuottoa Husilta, Jorvin apteekilta ja R-kioskilta, jotka ovat nekin kiinteistön vuokralaisia. Espoo puolestaan menettää näiden vuokralaisten maksamat tuotot.

MYYNNISTÄ SAATAVILLA tuloilla Espoo voi kaupungin hallituksen puh.joht. Vuornoksen mukaan vähentää velkataakkaansa ja tasapainottaa talouttaan.

Vuornoksen mukaan Espoon ei kannata myöskään omistaa sote-kiinteistöjä, kun vastuu palveluista siirtyy Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle vuodesta 2023 eteenpäin

– Sairaalan myyntipäätös on Espoon strategisten linjausten mukainen. Tavoitteenamme on luopua sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen liittyvien kiinteistöjen omistamisesta lähivuosien aikana. Näin kaupunki pystyy paremmin keskittymään tuleviin ydintehtäviinsä sivistykseen ja kaupunkikehittämiseen, sanoo Vuornos tiedotteessa.

PARHAILLAAN valmisteltavassa sote-uudistuksessa sairaalapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy Espoolta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle.

Tämä tarkoittaa sitä, että myös Espoon sairaalan vuokrasopimus on määrä siirtää Espoolta uuden hyvinvointialueen hallinnon vastuulle.

Espoon mukaan sairaalakiinteistön käytöstä tehdään 20-vuotinen vuokrasopimus. Sen päättyessä sairaalan vuokralaisella on mahdollisuus jatkaa vuokra-aikaa viiden vuoden jaksoissa kolme kertaa.

VUORNOKSEN MIELESTÄ myyntipäätös on vastuullinen myös tulevan hyvinvointialueen näkökulmasta.

– Hyvinvointialue saa pitkäjänteisen ja luotettavan vuokranantajan, joka on sitoutunut pitämään rakennuksen hyvässä kunnossa. Myös uusi vuokrasopimus on kohtuullisesti hinnoiteltu, mikä helpottaa ennakoitavuutta hyvinvointialueen taloudenpidossa, Vuornos kommentoi tiedotteessa.

Espoon kaupunginhallitus tekee sairaalasta myyntipäätöksen ja kaupunginhallituksen tila- ja asuntojaosto vuokrauspäätöksen kokouksessaan ensi maanantaina.

Sopimukseen kuuluu, että vuokranantajana toimiva LähiTapiola Yhteiskuntakiinteistöt vastaa peruskorjauksista ja uusimisista lukuun ottamatta kiinteistön sairaalatoimintaan liittyviä laitteita.

KAUPUNGIN TIEDOTTEEN mukaan sairaalan ylläpito on Espoon Tilapalveluilla, joka vastaa siitä entisten sopimustoimittajien kanssa.

Tilapalvelujen vuokraamat tilat käsittävät noin 80 prosenttia kiinteistön vuokrattavasta pinta-alasta.

Muita vuokralaisia ovat HUS-Tilakeskus, Jorvin apteekki ja R-kioski.

Länsiväylä  5.1.2022

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Raportti: Hyvinvointialueiden tehtäviä ehdotetaan laajennettavaksi

Valtiovarainministeriö 31.1.2022 9.31 
Tiedote

Valtiovarainministeriön työryhmä esittää uusia tehtäviä hyvinvointialueille. Näitä ovat kuntien ympäristöterveydenhuollon tehtävät, öljy- ja kemikaalivahinkojen jälkitorjuntatehtävät sekä eräät erityisryhmien asumiseen liittyvät tehtävät.

Lisäksi jo aiemmin on käynnistetty valmistelu, jossa ehkäisevän päihdetyön sekä oleskeluluvan saaneiden, alaikäisenä ilman huoltajaa maahan tulleiden lasten ja nuorten asumisen ja tuen järjestämisen tehtävät siirretään hyvinvointialueille. Myös työryhmä puoltaa näiden tehtävien siirtämistä. Työryhmän raportti julkaistiin 31. tammikuuta.

Valtiovarainministeriö käynnisti heinäkuussa 2021 valmistelun hyvinvointialueiden mahdollisista uusista tehtävistä, niiden rahoituksesta ja maakuntaverosta. Nyt on kyseessä hankkeen ensimmäinen väliraportti, jota käsittelee seuraavaksi sote-ministerityöryhmä. Hallituksen on tarkoitus myöhemmin tehdä päätös uusista tehtävistä ja linjata työn jatkosta.

Siirrettäväksi ehdotettuja tehtäviä hoidetaan tällä hetkellä kunnissa. Työryhmä ehdottaa, että lainsäädännön muutokset valmistellaan ja tehtäväsiirrot toteutetaan omina erillisinä hankkeinaan vuosina 2022–2025. Tehtävät siirtyisivät hyvinvointialueille eri aikoina, viimeisinä kuntien ympäristöterveydenhuollon tehtävät vuoden 2026 alusta.

Selvitys on tehty laajassa yhteistyössä eri ministeriöiden kanssa

Kukin ministeriö on selvittänyt omalta toimialaltaan, mitä tehtäviä kunnilta, kuntayhtymiltä ja valtiolta voitaisiin siirtää hyvinvointialueille.

Valmisteluun ovat osallistuneet valtiovarainministeriön lisäksi sosiaali- ja terveysministeriö, sisäministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö sekä oikeusministeriö.

Hyvinvointialueiden tehtävien laajentamista on selvitetty aiemmin syksyllä 2020 parlamentaarisesti. Selvitystyö on otettu huomioon ja sen tietoja on hyödynnetty väliraportissa, mutta väliraportti on itsenäinen tarkastelu hyvinvointialueiden mahdollisista uusista tehtävistä.

Lisätiedot:

osastopäällikkö Juha Sarkio, valtiovarainministeriö, p. 029 553 0031 (työryhmän puheenjohtaja)
neuvotteleva virkamies Mikko Saarinen, valtiovarainministeriö, p. 029 553 0047 (työryhmän asiantuntijasihteeri)

Väliraportti: Hyvinvointialueiden uudet tehtävät 
Hankeikkuna: Hyvinvointialueiden uusien tehtävien ja niiden rahoituksen sekä maakuntaveron tarkastelu – Kohti monialaista maakuntaa 

Peru tilaus

Valtiovarainministeriön verkkopalvelu | vm.fi | viestinta.vm@gov.fi

UUTISIA ESPOOSTA

Espoon talousarvio 2022, otteita talousarviosta (ikääntyminen ja vanhusten palvelut)

Palvelut ja toiminnan kehittäminen 

Asiakkaat ja palvelut 

Vanhusten palvelujen vastuulla on järjestää̈ espoolaisille senioreille kotihoitoa ja muita kotona asumista tukevia avohoidon palveluja, ikääntyneiden omaishoidon tuen palvelua, perustason sairaalatoimintaa sekä pitkäaikaishoitoa asumispalveluna. Seniorineuvonta ja palveluohjaus Nestori vastaa keskitetysti ikääntyvän väestön neuvonnasta ja ohjauksesta sekä iäkkäiden hen- kilöiden palvelutarpeen selvittämisestä̈, sosiaalipalvelujen päätöksenteosta sekä palveluohjauk- sesta. Lisäksi Nestorin tehtävänä on koordinoida ja osaltaan tuottaa ikääntyneiden ennaltaeh- käiseviä toimintoja. Nestori vastaa myös veteraanipalvelujen järjestämisestä

Keväällä 2020 alkanut koronaepidemia on vaikuttanut merkittävästi kaikkiin vanhusten palvelu- jen toimintoihin myös vuonna 2021. Epidemia on edelleen vaikuttanut toiminnan suoritekehityk- seen sekä talouden toteumaan. Vuoden 2022 suunnitelmassa ei ole lähdetty ennakoimaan mahdollista koronaepidemian jatkumista, vaan toiminnan- ja talouden suunnittelu on tehty “ko- ronavapaasti”. 

Yli 75-vuotiaiden väestönkasvu on taloussuunnitelmakaudella keskimäärin 8 prosenttia vuodessa. Suurten ikäluokkien kasvava määrä̈ tulee näkymään palvelutarpeen kasvuna. Myös vieraskielisten ikääntyneiden määrä̈ lisääntyy ennusteiden mukaan nopeasti. Muistisairaiden määrä̈ kasvaa, mikä̈ on yksi tärkeimmistä̈ palvelujen tarvetta aiheuttavista tekijöistä̈. 

Vuoden 2022 talousarvio mahdollistaa kotihoidon käyntimäärän 7,5 prosentin kasvun vuoden 2021 osavuosikatsaus 2:n ennusteeseen verrattuna, omaishoidon tuen 4,5 prosentin kasvun, SHL-kuljetuspalvelun matkojen 10 prosentin kasvun sekä pitkäaikaishoidon paikkamäärän kas- vun 19:lla. Lisäksi se mahdollistaa Kotiutustiimi 2.0 toiminnan vakinaistamisen. Talousarviossa on varauduttu myös pitkäaikaishoidon henkilöstömitoituksesta aiheutuviin lisäkustannuksiin. Talousarvioon on esitetty lisä vakansseja ja nimikkeenmuutoksia. 

Tulosyksikön painopisteet 

Espoo-tarinan mukaisesti espoolaiset ikääntyneet asuvat turvallisesti ja toimintakykyisinä̈ kotona ja yksinäisyyden aiheuttamien ongelmien määrä̈ vähenee. Tarvittaessa varmistetaan sujuva pääsy palveluasumisen piiriin. Tavoitteena on, että̈ 94 prosenttia 75 vuotta täyttäneistä̈ espoolaisista asuu omassa kodissaan. 

Tavoitteeseen päästään toimenpiteillä, jotka edistävät vanhusten palveluiden vuoden 2022 pai- nopisteiden toteutumista. Painopisteet ovat seuraavat: 

  • Varaudutaan ikääntyneiden määrän voimakkaaseen kasvuun 
  • Tuetaan ikääntyneiden mahdollisuutta asua kotona turvallisesti ja toimintakykyisenä̈ ko- 

tona mahdollisimman pitkään sekä vähennetään raskaiden palveluiden tarvetta 

  • Parannetaan palvelujen saatavuutta asiakasvirtausta tehostamalla 
  • Tehostetaan toiminnan tuottavuutta ja parannetaan talouden johtamista eri organisaa- 

tiotasoilla 

  • Kehitetään pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen toimittajahallintaa ja yhteistyötä̈, 

muutetaan hinnoittelumekanismi ja mitoitus hallitusti, 

  • Pienennetään henkilöstövajetta: nykyisen työvoiman pitovoiman lisääminen, aloitetaan oppisopimuskoulutukset (kotihoito ja pitkäaikaishoito) ja lisätään opiskelijoiden harjoitte- lupaikkoja huomattavasti 
  • Kehitetään yhteistyötä hyvinvoinnin ja terveyden toimialan tulosyksiköiden välillä̈ ja val- mistaudutaan uuteen hyvinvointialueen rakentamiseen 

Keskeiset muutokset 

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta valmistellaan Länsi-Uudellamaalla vuosille 2021–2022 myönnetyn valtionavustuksen mahdollistamassa Tulevaisuuden sote –keskus ohjelmassa. Vuosille 2022–2023 Länsi-Uudellemaalle haetaan täydentävää valtionavustusta, jonka turvin hyvinvointialueen palvelujen yhdenmukaistaminen jatkuu. 

Jo ennen koronaepidemiaa vanhusten palveluissa oli työvoimapulaa. Koronan hoitamiseen, erityisesti näytteenottoon, tartunnanjäljitykseen ja rokottamiseen, on ohjautunut suuri määrä̈ ter- veydenhuollon henkilökuntaa, ja henkilöstön saatavuus on muuttunut kriittiseksi tekijäksi palveluiden tuottamisessa. Näköpiirissä̈ ei ole helpotusta henkilöstön saatavuuteen. Ensi vuoden talousarviossa panostetaan oppisopimuskoulutuksen laajentamiseen. Lisäksi lisätään harjoittelijoiden määrää̈ ja huolehditaan hyvästä̈ perehdytyksestä̈. 

Seniorineuvonta ja palveluohjaus Nestori vastaa keskitetysti ikääntyvän väestön neuvonnasta ja ohjauksesta sekä iäkkäiden henkilöiden palvelutarpeen selvittämisestä, sosiaalipalvelujen päätöksenteosta sekä palveluohjauksesta asiakkaan polun eri vaiheissa. Lisäksi Nestorin teh- tävänä on koordinoida ja osaltaan tuottaa ikääntyneiden ennaltaehkäiseviä̈ toimintoja. 

static.espoo.fi 

Espooseen valmistui ennätysmäärä asuntoja

27.1.2022 13:52:19 | Espoon kaupunki - Esbo stad

Espoossa valmistui vuonna 2021 ennätysmäärä asuntoja: 5 482. Se on enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja selvästi enemmän kuin vuosi sitten (4 081 asuntoa).

pastedGraphic_14.png

Espooseen valmistui viime vuonna lähes 5 500 uutta asuntoa. Kuva Vermonniitystä. Kuva: Katja Repo

Uusia asuntoja myös aloitettiin ennätykselliset 6 177. Aloitettujen asuntojen määrä oli samalla tasolla kuin vuonna 2020 (6 159 asuntoa).

Myönnettyjen rakennuslupien määrä pysyi myös korkealla tasolla. Vuonna 2021 rakennuslupa myönnettiin 5 737 asunnolle, kun edellisvuonna rakennuslupia myönnettiin 6 434.

Asuntotuotannon määrä ylitti jo viidennen kerran peräkkäin Espoon vuotuisen asuntotuotantotavoitteen, joka on 3 300 asuntoa .

“Asuntoaloitusten ja myönnettyjen rakennuslupien määrän perusteella sama suuntaus näyttää jatkuvan myös lähivuosina”, toteaa asuntopäällikkö Anne Savolainen.

Asuntotuotantotavoitteet määritellään valtion ja kuntien yhteisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksessa. Nykyinen MAL-sopimus on voimassa 2020–2031. Espoo kuuluu 14 kunnan kanssa Helsingin seudun MAL-sopimukseen.

Kerrostaloasuntojen osuus Espoon asuntotuotannosta on kasvanut, mutta edelleen rakennetaan myös pientaloasuntoja. Valmistuneista asunnoista pientaloissa sijaitsi 887 asuntoa, joista yli kaksi kolmasosaa oli omakotitaloja. Alkaneista asunnoista 912 oli pientaloasuntoja.

Pääosa asunnoista raiteiden varrella

Suurin osa uusista asunnoista valmistui Suurpeltoon, Perkkaalle, Niittykumpuun ja Jousenpuistoon Tapiolaan . Samoilla alueilla myös aloitettiin paljon uusia asuntokohteita.Uusia asuntokohteita aloitettiin edellä mainittujen lisäksi runsaasti myös Espoonlahdessa, Finnoossa ja Olarissa.

Vuokra-asuntojen osuus asuntotuotannosta nousussa

Valmistuneista asunnoista yli puolet  vuokra-asuntoja. Etenkin vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen määrä asuntotuotannossa on viime vuosina kasvanut huomattavasti.

ARA-vuokra-asuntoja valmistui 708, mikä ylitti MAL–sopimuksen tavoitteen (660 asuntoa). Asumisoikeusasuntoja valmistui 215 ja lyhyen korkotuen asuntoja 87.

ARA-vuokra-asuntoja aloitettiin 833 asunnon verran. Näistä Espoon Asunnot Oy:n asuntoja oli 430. Asumisoikeusasuntoja aloitettiin 225 ja lyhyen korkotuen ARA-vuokra-asuntoja 147.

Tutkimuksia

Ikänaisten elämisen taito ja kokemukset asemastaan yhteiskunnassa

Yli 70-vuotiaita naisia on Suomessa yli 500 000. Julkisessa keskustelussa puhutaan harvoin ikääntyneiden naisten näkemyksistä ja asemasta Suomessa. Tuoreessa selvityksessä he ovat itse äänessä.

Sattumalta kuulin TV:stä emeritaprofessori Marja Holmilan haastattelun hänen tekemästään 70+ vuotiaiden naisten haastattelututkimuksesta. E2 Tutkimuksen maanantaina julkaisemassa Ikänaisten elämisen taito ja kokemukset asemastaan yhteiskunnassa -selvityksessä Marja Holmila päästää naiset ääneen. Monet naisista arvioivat, etteivät tule enää nähdyiksi ja kuulluiksi, vaikka ovat aiemmin toimineet merkittävässä työroolissa tai yhteiskunnallisessa asemassa. Kyvykkyyttä ja iän tuomaa kokemusta ei huomata. Eläkkeelle päästyään  naisista tulee näkymättömiä. Ikääntyneiden kuulemisen esteet ovat haastateltujen naisten (N=34) kokemusten perusteella usein asenteellisia ja liittyvät kulttuurissamme vallitsevaan nuoruuden ihailuun. Suurella osalla haastatelluista on merkittävä rooli omassa suvussaan.

”Oman elämänkulun jäsentäminen ja sen eteenpäin kertominen koettiin hyväksi myös itselle. Naiset kokivat, että mitä enemmän tulee sinuiksi elämänsä kanssa, sitä vapautuneempi, onnellisempi ja kiitollisempi itse on. Tulee tyytyväisyyden, rauhallisuuden ja anteeksiannon elementti mukaan, jolloin kipeätkin asiat asettuvat kohdalleen.” 

pastedGraphic_15.png

Kuva: Vasemmalta Sirpa Taskinen, Marja Holmila ja Vappu Karjalainen

72-vuotiaan Vappu Karjalaisen mielestä suomalaista työkulttuuria pitäisi uudistaa siten, että eläkkeelle lähtevät pystyisivät paremmin siirtämään oppejaan ja kokemuksiaan eteenpäin. – Meillä ei osata arvostaa ihmisen elämäntyön merkitystä. Jotenkin on aina kauhea kiire saada uutta nuorempaa voimaa tilalle, Karjalainen miettii.

80-vuotiaan Sirpa Taskisen mielestä tietotekniikkaa kehitetään usein vain nuorten ja keski-ikäisten näkökulmasta, vaikka väestön ikääntymisen myötä vanhukset ovat yhä keskeisempi käyttäjäryhmä esimerkiksi erilaisissa sähköisissä palveluissa. – Se on mielestäni ollut virhe, että Suomeakin on viety niin nopeasti digiaikaan, vaikka suuri osa vanhoista ihmisistä ei hallitse niitä tekniikoita. Pankit ovat ehkä pahin esimerkki siitä, miten on palvelut viety alas, Taskinen toteaa. Ikäihmiset vaikeuksissa ilman verkkopankkitunnuksia korona-aikana

Verkkopankkitunnukset tarvitaan, jos haluaa esimerkiksi tilata ruokaa kotiinsa. Tilille ostaminen on edesmennyttä aikaa. Kaupalla ei ole mahdollisuutta olla luoton antaja. 

Helpoin tapa turvata omaa itsenäistä asumistaan mahdollisimman pitkään on esteetön ja turvallinen koti. Vaihtoehtona on joko remontoida nykyinen asunto tai muuttaa ennakkoon paremmin soveltuvaan asuntoon.

Kotitalousopettaja Kyllikki Östring, entinen Enonkosken kuntalainen testamentti rahoittaa liukuesteet kunnan jokaiselle yli 65-vuotiaalle asukkaalle.

Työelämän ja kirjallisuuspiiriharrastuksen kautta toisensa tuntevilla naisilla on jokaisella oma elämänohjeensa tarjottavaksi. Marja Holmila kehottaa nuorempia ihmisiä optimismiin ja uteliaisuuteen, Vappu Karjalainen rohkeuteen ja Sirpa Taskinen armollisuuteen, niin itseään kuin muita kohtaan. Kuva: Janne Lindroos / Yle

Marja Holmila

Tutkimusprofessori (THL, emerita)
holmilamarja@gmail.com
p.040-1797330

Haluaisitko apua kotona?  Palkataan yhdessä Kotiavustaja? 

Muistan vielä ajan, jolloin perheillä oli kotiapulainen tai kodinhoitaja palkattuna. Heidän koulutustaan varten löytyi myös Espoosta Kodinhoitajaopisto.  Nykyään ammatillisessä koulutuksessa panostetaan vain sellaisiin ammatteihin, joissa työpaikka on jossain laitoksessa. Kodeista heitä ei enää löydy, vaikka tarvetta olisi.

On vain omasta aloitteesta kiinni haluaako kotiinsa apua. Puhutaan kodinhoitoringeistä. Sellaisen voi perustaa joidenkin muiden kanssa. Tavoitteena on, että palkattu kodinhoitaja saisi kunnon palkan, jolla hän tulisi toimeen. Taloustaito lehdessä 11/21 sivuilla 21-24 oli esimerkki miten tämä onnistuu.  

pastedGraphic_16.png

Esimerkkinä ehdotetaan, että perheet (myös eläkeläisperheet mukana)  palkkaavat yhteisen työntekijän koti- ja hoivatueksi. Työaika on 40 h/viikko ja palkka 2 500 e/kk. Jos perheitä on viisi, kodinhoitaja työskentelee jokaisen luona   8h/viikossa eli keskimäärin 1,5 tuntia päivässä.

Työntekijä on yrittäjä. Palkatun henkilön kanssa tehdään työsopimus, jossa mainitaan työsopimuksen osapuolet, työnteon alkamisajankohta, työsopimuksen laatu, työntekopaikka, työtehtävät, palkka, palkanmaksukausi, säännöllinen työaika, vuosiloman määräytyminen, lomaraha, salassapitovelvoite, irtisanomisaika tai sen määräytymisen peruste, sovellettava työehtosopimus eli TES ja allekirjoitukset.

 Palkasta voi tehdä kotitalousväheneykset. 

Mikäli olet kiinnostunut ideasta, ota yhteys Helena Allahwerdiin  Viherlaaksonranta 10 A 12 soita 044 3622 060 tai lähetä nimesi s- postiin

hwerdigmail.com

Vertaistukea

Saman kokenut henkilö voi toimia tukena toiselle jakamalla omia kokemuksiaan ja kuuntelemalla. Yhdistysten toiminnassa on mukana vapaaehtoisia vertaistukijoita. Vertaistukea voi saada myös erilaisissa vertaisryhmissä.

OLKA®

OLKA koordinoi pääkaupunkiseudun sairaaloissa (HUSin sairaalat ja Espoon sairaala) tapahtuvaa vertaistukitoimintaa. OLKAn vapaaehtoiset vertaistukijat toimivat sovituilla yhteistyöosastoilla ja OLKA-pisteillä. Lisäksi yhdistykset tarjoavat vertaistukea OLKA-pisteillä. Osaston vertaistukivuoroista saa lisätietoa osaston henkilökunnalta tai OLKAn vapaaehtoistoiminnan koordinaattoreilta, teemapäivien aikataulut löytyvät teemapäiväkalenterista

TOIVO®-VERTAISTUKISOVELLUS

OLKAn kehittämä Toivo-sovellus tarjoaa luotettavaa vertaistukea verkossa. Sovelluksessa on kymmeniä tehtäväänsä valmennettuja vertaistukijoita eri järjestöistä, jotka ovat sinua varten tarjoamassa vertaistukea. Lataa maksuton sovellus sovelluskaupoista tai käytä sovellusta selaimella osoittessa https://olkatoiminta.fi/toivosovellus

Lisätietoja sovelluksesta: https://olkatoiminta.fi/kansio/vertaistukisovellus/ ja toivo@olkatoiminta.fi

VERTAISTALO.FI

Vertaistalo.fi -palvelusta löytyy tietoa vertaistuesta. Vertaistukea tarjoavia yhdistyksiä voi etsiä Vertaistalon Etsi vertaistukea -hakukoneesta.

HYTEN KANSALAISTOIMINNANKESKUS

HyTen Kansalaistoiminnankeskuksessa toimii useita erilaisia avoimia vertaistukiryhmiä, joista voi tiedustella lisää aulapalvelusta, 050 410 2555 tai toimisto@ejy.fi.

UUSIMAALAISET.FI

Uusimaalaiset.fi -verkkopalvelusta voi löytää alueen toimijoiden järjestämää vertaistukea.

Ikäihmisille suunnattuja tapahtumia

IKÄTEKNOLOGIAKESKUS

Ikäteknologiakeskus on asiantuntijakeskus, joka edistää ikäihmisten osallisuutta teknologisoituvassa ja digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Vaikutamme siihen, että iäkkäiden käyttäjien tarpeet huomioidaan palveluiden ja teknologian kehitystyössä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Järjestöjen digiverkoston toiminta jatkuu 2022 koronan vuoksi etänä (Teams). 
Kasvokkain kohtaaminen on tärkeää ja siihen pyrimme heti koronan salliessa. Säilytämme silloinkin toki etämahdollisuuden, jotta mahdollisimman monella verkoston jäsenellä olisi mahdollisuus osallistua. Meitä on satamäärin ympäri Suomen!

Tapaamisia  5.4.2022, 30.8.2022 ja 11.10.2022

27.4.2022 Ikäteknologiaverkosto

Tervetuloa Ikäteknologiaverkoston tapaamiseen keskiviikkona 27.4.2022. Tapaaminen järjestetään Zoomissa. Lisätietoa tapaamisen ohjelmasta tarkentuu myöhemmin.

Ilmoittautuminen: kaisa.huuhtanen@valli.fi

7.6.2022 DigiAgeTalk2022

Vuosittainen DigiAgeTalk palaa tutulle paikalleen eli kesäkuun alkuun. Vuoden 2022 DigiAgeTalk järjestetään BioRexissä, Helsingissä. DigiAgeTalk2022 on hybriditilaisuus, eli osallistua voi myös etäyhteyksin. 

Lisätietoja tilaisuudesta ja ilmoittautumisen aukeaminen tapahtuu lähiviikkoina. Seuraa viestintäkanaviamme!

Yhteydenotot:

Suvi Hiltunen
vastaava suunnittelija
Ikp. 050 408 2890
suvi.hiltunen@valli.fi

Ikäteknologiakeskus

VESA-toiminnan kevätkauden webinaariohjelma on julkaistu. Tutustu mielenkiintoisiin aiheisiimme ja ilmoittaudu mukaan alla olevista linkeistä:

 

Miten löytää sopiva asumisratkaisu? 16.3. klo 13–14 :
https://hyte.fi/…/vesa-webinaari-miten-loytaa-sopiva…/

Mitä on hyvä tietää mielenterveydestä ikääntyessä? 5.4. klo 13–14.30:
https://hyte.fi/…/vesa-webinaari-mita-on-hyva-tietaa…/

Kaltoinkohtelu ikääntyneen omaishoitosuhteessa - Miten tunnistaa ja ottaa puheeksi? 28.4.2022 klo 14–15:
https://q.surveypal.com/VESA-webinaari-17.11.2021…/0

Ikääntyneen ravitsemus 11.5.2022 klo 13–14.30:
https://q.surveypal.com/VESA-webinaari-Ikaantyneen…/0 

 Ystävällisin terveisin

Eetu Karppanen

asiantuntija

VESA-toiminta 

Vapaaehtoistoimintaa espoolaisten senioreiden avuksi

VESA-Facebook

+358 50 321 4705

eetu.karppanen@hyte.fi

Vanhukset hyökkäyksen kohteena: Euroopan vanhuksiin kohdistuva disinformaatio

pastedGraphic_17.png
  

Euroopan parlamentin jäsen Radka Maxován järjestämässä webinaarissa keskitytään siihen, kuinka ikääntyneet ihmiset voivat taistella disinformaatiota vastaan ​​ja kehittää sietokykyä sitä vastaan. Tavoitteena on jakaa parhaita käytäntöjä ja saada poliittiset päättäjät tunnustamaan tämä tärkeä asia.

Seuraa tapahtumaa livenä Facebookissa tästä

Takaisin etusivulle  ja 2022 senioritiedotteisiin