Pirkko Liikanen
Viherlaaksonranta 10 A 15
02710 Espoo
0505170588
pirkko.liikanen(at)gmail.com
Paluu kannanottoihin
Kannanotto:Vanhenevan väestön asema ja palvelujen saatavuus 25.10.2009
Vanhat jäävät heitteille SuomessaVäestön vanhetessa nopeasti on suuri haaste järjestää toimintakyyisyyttään menettäneiden ikääntyneiden, myös kaikkein vanhempien tarvitsema arjessa selviytymistä tukeva kuntoutus, huolenpito ja hoiva sekä laadukkaat ja kattavat hoitopalvelut sekä kotona että hoitolaitoksissa. Vanhuksia varten ei kuitenkaan ole omaa lakipakettia, jossa määritellään tarkasti vanhusten yhteiskunnallinen asema, oikeudet ja velvollisuudet. Sosiaali- ja terveysministeriön vanhusten aseman parantamiseen suunnattu lakisääteinen kasteohjelma jää helposti liturgiaksi, joka turhauttaa hoidotta jäävät vanhukset ja heidän omaisensa. Sisällöltään ohjelma on erinomainen. Ohjelmassa määritellään vuosien 2008 - 2011 sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet, kehittämistoiminnan ja valvonnan painopisteet sekä niiden toteuttamista tukevat uudistus- ja lainsäädäntöhankkeet. Valtioneuvosto vahvisti ohjelman 31.1.2008. Valtioneuvosto korostaa seuraavia toimintasuuntia periaatepäätöksessään Terveys 2015-kansanterveysohjelmassa (ISSN 1236-2050, ISBN 952-00-0973-6):
Vasuu tästä periaatepäätöksen toteuttamisesta siirtyy kunnille seuraavasti.
Kunnat kamppailevat kuitenkin yhä pienenevän talouden kanssa ja kaikkia sosiaali- ja terveyspuolen kuluja karsitaan. Yhä useampi kotona asuva yksinäinen tai omaishoitajan tuella kotona asuva vanhus jäävät ilman tarvitsemia palveluja. Myöskään laitoksissa olevilla ei ole tukenaan tarvittavaa koulutettua henkilökuntaa. Tilanne on todella kriittinen. Kuntien vanhuspoliittiset strategiat ja hyvinvointipoliittiset ohjelmat jäävät koreaksi sananhelinäksi. Niitä ei pystytä kustantamaan. Olemassaolevat voimavarat kohdistetaan muualle vanhenevan väestön tarpeiden ja palveluiden kustannuksella. Vanhusten sosiaalinen ja taloudellinen syrjäytyminen on tosiasia. Nyt tarvitaan tekoja tämän asian korjaamiseksi. Eutanasia ei ole ratkaisu. Tässä asiassa eduskunnalla, valtion ja kuntien poliittisilla päättäjillä sekä virkamiehillä että kansalaisilla on 'oma lehmä ojassa'. Siksi
Perustelu: Nykyinen vanhusväestö on nostanut Suomen hyvinvointivaltioksi ja maksanut itse omat eläkkeensä. He ovat edelleen luotettavia veronmaksajia. Tälle kansalaisvastuulle täytyy saada katetta toimivien lakien muodossa. 2. Kunnan vanhuusneuvoston tulee toimia tehokkaasti painostaen kuntaa kehittämään vanhuksille suunnattuja palveluja ja niiden saatavuuta ja tiedottaa niistä.
3. Kunnan tulee tukea uusien ratkaisujen kehittämistä eikä sysätä vanhuksia heitteille. Kunnan päättäjien tulee ratkaista:
Kunkin kunnanvaltuutetun ja kunnan hallituksen jäsenen pitäisi vastata selkeästi siihen, miten kunnassa voidaan lisätä omissa kodeissaan asuvien vanhusten tarvitsemia palveluja. Seuraaviin kysymyksiin tulisi saada vastaus:
Perustelu: Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa yksin asuvien vanhusten tai hoitolaitoksissa olevien vanhusten ja omaishoitajien asema ei saa nykyisestään huonontua niin kuin monien kohdalla tapahtuu. Etenkin pitäisi varmistaa, että vanhus ei jäisi hoidotta ollessaan yksin kotona, oli hän minkä ikäinen hyvänsä. 4. Kuntalaisten tulee saada osallistua päätekäyttäjinä uusien palvelu- ja hyvinvointimallien kehittämiseen. Kunnan tulee tukea yksityistä sektoria sellaisten organisaatiomallien kokeilussa, jossa vanhukset itse vastaavat omasta hyvinvoinnistaan ja palkkaavat tarvittaessa myös yksityisiä yrityksiä, joiden palveluja ikääntyvät kykenevät ostamaan. Kunnan koululaitoksessa sekä yleissivistävässä että ammatillisessa tulee olla koko kouluajan sosiaalisia projekteja, joiden avulla sukupolvien välinen ikäkuilu ja kielteiset asenteet toisiaan kohtaan saadaan vähenemään. Muita epäkohtia joihin pitää vaikuttaa
Perustelu: Yksittäinen eläkeläinen ja eläkeläisryhmä voi vaikuttaa omassa kunnassaan. Eläkeläisten tulisi kehittää uusia innovatiivisia ratkaisuja niille eläkeläisryhmille, jotka jäävät kunnan palveluja vaille. Olemalla aktiivinen voidaan saada aikaan toimivia palveluverkostoja, jotkapalvelevat vanhentuvaa väestöä sen omien tarpeiden pohjalta joustavasti ja luovasti. Toimenpiteitä odottaenEspoossa 25.10.2009 Toimivat Seniorit ry (http://www.toimivatseniorit.palvelee.fi)Lähteet Espoon ikääntymispoliittinen ohjelma 2009-2015. Täyttä elämää ikääntyneenä. Terveys- ja sosiaalitoimi, Espoo Pääministeri Matti Vanhasen II hallitusohjelma 2007. Helsinki: Edita Prima. Terveys 2015 -kansanterveysohjelma. Valtioneuvosto. Uudistettu Vanhushuolto. Mlliksi muille. Integ IIIA 2007. Teknisen korkekoulun HEMA instituutin julkaisuja 12. Vanhuus ja hoidon etiikka 2008. Valtakunnallisen terveydenhuollon eettisen neuvottelukunnan (ETENE) raportti 20.
LaitLaki edunvalvontavakuutuksesta (648/2007) Laki holhoustoimesta (422/1999) Laki omaishoidon tuesta (937/2005) Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992) Laki sosiaalihuollon asiakkaan asmasta ja oikeuksista (812/2000) Laki vammaisetuuksista (570/2007) Sosiaalihuoltolaki (719/1982) Suomen perustuslaki (731/1999)
|